Dode hoek blijft hoofdoorzaak van ongevallen met vrachtwagens en zwakke weggebruikers

(Belga) In bijna de helft van de ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers speelt de dode hoek een rol. Dat blijkt uit een grondige analyse die het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) maakte van 135 ongevallen. Om dodehoekongevallen te vermijden, wil Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) blijvende aandacht voor infrastructuur, opleiding van chauffeurs en verkeerseducatie.

In ons land gebeuren er elk jaar ongeveer 50 ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers, bromfietsers) waarin de klassieke dode hoek (langs de rechterkant van de vrachtwagen) een rol speelt. Elk jaar vallen er bij dat soort ongevallen vijf tot tien doden. Voor het eerst heeft het BIVV nu een diepte-onderzoek gevoerd naar ongevallen met vrachtwagens en zwakke weggebruikers. Het instituut nam de gegevens uit de gerechtelijke onderzoeken rond 135 ongevallen die op tien jaar tijd gebeurden op gewestwegen in West- en Oost-Vlaanderen onder de loep. De studie legt een aantal belangrijke oorzaken vast. Fietspaden en kruispunten zijn vaak nog niet veilig. Heel wat vrachtwagenchauffeurs hebben een verkeerd kijkgedrag aan kruispunten, waardoor ze fietsers niet opmerken. En fietsers of bromfietsers denken nog te vaak dat vrachtwagenchauffeurs hen zien. Minister Crevits stelde de resultaten van de studie maandag voor in een school in het West-Vlaamse Moerbrugge. Die kreeg van Transport en Logistiek Vlaanderen de duizendste les in het kader van de campagne “veilig op de weg”. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content