'Desiro ondanks 80 verbeteringen nog altijd ramptrein'

09/01/15 om 05:31 - Bijgewerkt om 05:31

De NMBS eist een schadevergoeding van 60 miljoen euro van treinbouwer Siemens, omdat de miserie met de Desiro-treinstellen maar blijft aanslepen. Ondanks een hele resem verbeteringen voldoen de treinstellen nog altijd niet.

'Desiro ondanks 80 verbeteringen nog altijd ramptrein'

Eeb Desiro-treinstel © Belga

Dat zegt minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) in een brief die de kranten De Standaard, Het Nieuwblad en Het Belang van Limburg konden inkijken. "Ondanks een verbeter­programma van tachtig punten halen de treinen nog altijd niet het geëiste betrouwbaarheidsniveau", aldus de minister.

Spoorbaas Jo Cornu haalde afgelopen zomer al eens hard uit naar treinbouwer Siemens. "Zouden zij het appre­ciëren als hun auto elke 8.000 kilometer in panne stond", vroeg hij zich af toen een lawine aan ­defecten met de splinternieuwe Desiro-treinstellen opdook. Cornu zou het daar niet bij laten, onder meer omdat al die pannes een slechte zaak zijn voor de stiptheid van de treinen. Nu eist de NMBS dus 60 miljoen euro schadevergoeding van treinbouwer Siemens. Dat laat minister Galant weten in een antwoord aan CD&V-­Kamerlid Roel Deseyn.

(Belga/RR)

Lees meer over:

Onze partners