Descheemaecker: 'Toenmalige Belgische ministers sprongen onzorgvuldig om met Fyra-dossier'

28/10/15 om 22:03 - Bijgewerkt om 22:03

Toenmalig NMBS-baas Marc Descheemaecker wijst voor de verantwoordelijkheid in het Fyra-debacle naar de toenmalige regeringsleden Johan Vande Lanotte en Bruno Tuybens, beiden SP.A.

Descheemaecker: 'Toenmalige Belgische ministers sprongen onzorgvuldig om met Fyra-dossier'

Marc Descheemaecker © ImageGlobe

Dat zei hij bij vtm.

Volgens de onderzoekscommissie naar Fyra van de Nederlandse Tweede Kamer hebben België en de NMBS zich niet opgesteld als betrouwbare partners.

De commissie hekelde dat er jarenlang geen gevolg gegeven werd aan een overeenstemming die toenmalig minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte in 2005 bereikte met een Nederlandse collega. "Omdat de Belgische staat vervolgens geen financiële middelen beschikbaar stelt, schaft NMBS niet het treinstel aan dat nodig is om de gemaakte afspraken uit te voeren".

Het gaat erom dat gemaakte afspraken geen gevolg kregen waardoor de NMBS een extra Fyra-treinstel niet bestelde zoals overeengekomen was. Toenmalig NMBS-baas Marc Descheemaecker - die vorig jaar opkwam voor N-VA - schuift de hele aardappel door naar Van de Lanotte en Bruno Tuybens, toenmalig staatssecretaris voor Overheidsbedrijven.

'Onzorgvuldig'

"De politiek heeft zich in 2005 en 2006 geëngageerd om bijkomende treinen te kopen van de Fyra - gelukkig hebben we dat niet gedaan. Maar we hebben dit nooit waargemaakt omdat ze nooit de financiering ervan of een akkoord van de ministerraad gekregen hebben. In Nederland ging men er toen vanuit dat de toezegging van de toenmalige ministers voldoende was. Maar dit bleek niet waar te zijn", klonk zei Descheemaecker bij vtm. Volgens Descheemaecker werd er "onzorgvuldig met het dossier omgesprongen". Overigens betreurde Descheemaecker op de Nederlandse radio NPO 1 dat Nederlands staatssecretaris Mansveld opgestapt is. "Zij heeft geprobeerd de problemen op te lossen, maar moest eerst vijftien jaar puinruimen. Ze neemt de hele politieke verantwoordelijkheid voor alle fouten van al haar voorgangers."

Volgens het rapport werd er overigens niet uit geldgebrek voor de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda gekozen. Bij de eerste offertes kwam het Franse Alstom goedkoper uit de bus. Maar er was sprake van "ernstige onregelmatigheden" bij de toekenning waarbij de NS, de Nederlandse spoorwegmaatschappij, volgens de commissie AnsaldoBreda voortrok.

(Belga/RR)

Onze partners