Derde 'Tournée Générale' zonder product placement

03/10/11 om 18:53 - Bijgewerkt om 18:53

(Belga) De VRT gaat een derde reeks maken van het bierprogramma 'Tournée Générale' en financiert die volledig zonder product placement. Dat laat de openbare omroep maandag weten. Om komaf te maken met de hetze die ontstond na de tweede reeks van het programma worden ook de algemene regels rond product placement verscherpt.

Na de uitzending van de tweede reeks kwam aan het licht dat brouwers hadden betaald om aan bod te komen in het programma. De zaak veroorzaakte veel ophef en werd zelfs besproken in het parlement. "Het programma werd nochtans gemaakt volgens de destijds geldende regels", zegt Brigitte Vermeersch, woordvoerder van de VRT, maandag. "De eerste reeks werd gemaakt zonder product placement, de tweede mét, en niemand heeft het verschil gemerkt." Toch wil de omroep met de derde reeks geen risico meer nemen. "Het programma zal volledig worden gefinancierd met andere inkomstenbronnen." Ook de algemene regels worden verscherpt. De VRT verbindt zich ertoe geen programma's of verhaallijnen meer te ontwikkelen rond het product van een adverteerder. De nieuwe afspraak geldt voor alle producties die vanaf het najaar van 2011 opgestart zijn. Product placement op zich blijft echter wel toegestaan. De VRT mag elk jaar in totaal 68,4 miljoen euro werven uit commerciële inkomsten. Een specifiek plafond op de inkomsten uit product placement is er, ondanks aandringen van de oppositie in het Vlaams Parlement, niet. In een interne richtlijn is er wel een beperking tot maximaal 40 procent van de financiering voor een programma. (KWO)

Onze partners