Véronique Goossens
Véronique Goossens
Anker Kanaal Z en opiniemaker Knack.be
Opinie

25/10/14 om 09:02 - Bijgewerkt op 27/10/14 om 17:51

Denken die mensen dan dat Kanaal Z een groot reclameplatform is?

Hoewel digitale communicatie de nieuwe norm is, zeker bij internationale contacten, fysieke ontmoetingen zijn nog altijd van onschatbaar belang.

'Just do it and seize every opportunity,' sprankelde Nanxi Lui deze week in Flanders Expo. De 24-jarige onderneemster is de nieuwe Mark Zuckerberg met spleetvormige ogen. In Los Angeles woont ze in een residentiële villa samen met acht van haar dertig personeelsleden. Vanuit haar salon bouwt ze aan een wereldbedrijf in digitale interactieve billboards. Enplug ontstond op een studentenkot waar ze met vijf ontwikkelaars in één kamer leefde. Duco Sickinghe, de voormalige CEO van Telenet, bleef deze zomer overnachten bij Nanxi Liu en besloot prompt om in Enplug te investeren, gecharmeerd door zoveel ondernemerslust.

Ik hoorde nog meer dan van zulke durf-verhalen op de beurs 'Ondernemen in Vlaanderen' afgelopen donderdag. De oprichtster van de stadsbrouwerij Gruut bedacht het receptuur enkele jaren geleden op haar keukentafel. De gist kwam op snee in de slaapkamer. De blondine die het krokettenbedrijf TNS op de kaart zette, bakte haar eerste kroketjes in een voormalig café. Intussen beslaat haar fabriek 2000 vierkante meter. Andere ondernemers gaven hun goedbetaalde baan en bedrijfswagen op om hun eigen weg te maken. Ze moesten het lange tijd zonder inkomen doen.

Nu geven ze werk aan tientallen mensen. Ik begrijp Karel Van Eetvelt van Unizo als hij op zijn blote knieën wil smeken om niet te staken. Hopelijk belt hij Kanaal Z als dat moment aanbreekt.

Delen

Denken die mensen dan dat Kanaal Z een groot reclameplatform is?

Op de beurs in Flanders Expo kon je in debatten met interessante personaliteiten ook vernemen of je bedrijf moet groeien, en waar je het geld in ons land kan vinden. Jozef Lievens, Zorro van de Familiebedrijven, wierp op dat groeien niet per definitie goed is. Een hele geruststelling, maar dat was buiten Marc Cosaert van EY gerekend. 'Natuurlijk moeten bedrijven groeien, want de financiële markten verwachten dat.' Tiens. Staan de financiële markten dan niet ten dienste van de economie in plaats van omgekeerd?

Schakel al je emoties uit als je een overname op het oog hebt, want de geur van het wild verblindt de jager, zo werd ons op het hart gedrukt. Slechts één op de vier overnames is echt een schot in de roos. Al die ondernemers met slapeloze nachten, gehuld in spijt. Jos Peeters, de vader van het lefgeld -venture capital noemen ze dat met een duur woord - maakte de toehoorders duidelijk dat familiebedrijven niet bij hem moeten zijn als ze een smak geld nodig hebben. Een risicokapitaalverschaffer wil na enkele jaren cashen en zijn inleg liefst verdubbelen. Hoest dat dan maar eens op met de familie. Sophie Manigart geeft dan weer toe dat GIMV-investeringen duur zijn. Voor wat hoort wat. Dan is lenen bij de bank een pak goedkoper. Je betaalt 2 à 4 procent, en het is bovendien fiscaal aftrekbaar. Tenminste, als je een lening kan vastkrijgen.

Dirk Lievens van KBC leek ietwat uit zijn lood geslagen bij de vraag of een grootbank zich wel moet bezig houden met crowdfunding. Platformen om geld op te halen bij het grote publiek zijn toch ontstaan als alternatief omdat banken minder ontleningsappetijt vertonen? Maar het hele panel met crowdfunders was het roerend eens: hoe meer zielen hoe meer vreugde. Nu nog de op een berg spaargeld zittende Belg van zijn koudwatervrees afhelpen.

Innovatie is nog zo'n geliefd thema op beurzen die het ondernemerschap een zetje geven. Ook daar klonk eensgezind: als je een product in Vlaanderen test en het blijkt een succes, dan is de kans groot dat het in heel Europa lukt. Wij Vlamingen zijn dus perfecte proefkonijnen.

Marketinginspanningen mogen dan weer niet teveel kosten en daarom zijn social media het nieuwe eldorado. 'In de media komen is nog goedkoper,' meldt de kroketten-onderneemster Daphné Aers. Ik wil ze de kost niet geven, ondernemers die in het Z-nieuws een 'partner' zien om hun bedrijf in de picture te zetten. Dan ben ik altijd even van mijn a propos. Denken die mensen dan dat Kanaal Z een groot reclameplatform is? Ik verwijs ze onmiddellijk door naar de commerciële afdeling van onze nieuwszender, om ze te genezen van die gedachte.

En hoewel digitale communicatie de nieuwe norm is, zeker bij internationale contacten, fysieke ontmoetingen zijn nog altijd van onschatbaar belang. Het verhaal van Nanxi en Duco is exemplarisch. 'Als je het CV bekijkt van Nanxi Lui, dan ben je al moe voor je in de helft bent,' vertelt Duco Sickinghe, de business angel van de Chinees-Amerikaanse schone. 'Toen ik daar 's avonds laat bij haar aan de tafel zat vielen me haar bescheidenheid en kwetsbaarheid op.'

Sickinghe kreeg een matras op de grond aangeboden, sliep enkele uren en bij het ontbijt vroeg Nanxi of hij in haar wilde investeren. En zo geschiedde. No guts, no glory.

Onze partners