Ingrid Pira (Groen)
Ingrid Pira (Groen)
Vlaams Parlementslid voor Groen
Opinie

11/06/15 om 11:15 - Bijgewerkt om 11:18

Denderleeuw: 'Constructieve motie van wantrouwen als oplossing voor structurele onbestuurbaarheid'

'Het is de evidentie zelve dat de "structurele onbestuurbaarheid" vervangen wordt door de "constructieve motie van wantrouwen', schrijft Ingrid Pira (Groen) naar aanleiding van de aanhoudende berichten over de politieke chaos in Denderleeuw. Morgen buigt de Vlaamse regering zich over de kwestie.

Denderleeuw: 'Constructieve motie van wantrouwen als oplossing voor structurele onbestuurbaarheid'

De gemeente Denderleeuw is officieel onbestuurbaar. © BELGA

In Denderleeuw zit het er bovenarms op. Omdat een meerderheid in de gemeenteraad in november vorig jaar besliste dat de gemeente structureel onbestuurbaar was, dreigt de gemeente verlamd te worden door politieke chaos. Diensten werken niet meer, putten in wegen worden niet meer gevuld, een gemeentelijke kinderopvang bleef dicht omdat het bestuur van Denderleeuw zonder goedkeuring van de gemeenteraad geen cent meer mag uitgeven.

Vinden wij dit okee ? Neen, uiteraard niet. Maar de vorige situatie, waarbij meerderheidspartijen zes jaar lang aan mekaar vastgeklonken waren, was ook niet goed. Het leidde meer dan eens tot schepenen wiens bevoegdheid ontnomen werden maar toch jarenlang een schepen-wedde kregen, of tot een permanent ruziënd college dat ook tot stilstand leidde.

Tussenweg

Tussen de structurele onbestuurbaarheid, die in 2013 werd ingevoerd, en de oude praktijk waarbij meerderheidspartijen voor 6 jaar aan mekaar vastgeklonken waren, is er een tussenweg : de constructieve motie van wantrouwen waarbij een college, een burgemeester of een schepen kan afgezet worden, en er tegelijk een alternatief college of andere schepen/burgemeester voorgesteld wordt.

Voor een dergelijke middenweg pleitte Groen al bij de invoering van het gemeentedecreet, maar we haalden het jammer genoeg niet. Het tussenvoorstel is nochtans democratisch, oplossingsgericht én snel.

Democratisch, omdat de constructieve motie van wantrouwen een versterking is van de positie van de gemeenteraad.

Alternatieve meerderheid

Oplossingsgericht, want het kan scheefgegroeide situaties binnen een college recht trekken. In de oude regeling was er immers geen enkele manier om onbestuurbare gemeenten terug op het spoor te krijgen, zelfs als er een alternatieve meerderheid klaar stond.

En snel, want samen met de onbestuurbaarheid moet een alternatieve meerderheid voorgelegd worden.

Delen

'We gaan onze gemeenteraden toch niet weigeren wat we het Vlaams Parlement wél toestaan?'

Trouwens, het Vlaams Parlement heeft exact dezelfde mogelijkheid van constructieve motie van wantrouwen. We gaan onze gemeenteraden toch niet weigeren wat we het Vlaams Parlement wél toestaan?

Het is voor ons dan ook de evidentie zelve dat de "structurele onbestuurbaarheid" vervangen wordt door de "constructieve motie van wantrouwen". Dat vindt het Agentschap Binnenlands Bestuur ook, dat zijn pleidooi en rapport hierover voorstelde tijdens de commissie binnenlands bestuur van 26 mei.

In die commissie bleek ook dat N-VA en Open VLD het Groen voorstel van de constructieve motie steunen, maar de CD&V zich verzet. CD&V wil of terug naar de vroegere situatie - om zo weinig mogelijk uit de boot te vallen wellicht - of wil verkiezingen organiseren. CD&V wil dus de gemeenteraad vervangen als het in het college vastloopt. De democratische logica van dit voorstel is ten eerste vér zoek en ten tweede totaal onrealistisch.

Het voorstel staat nu vrijdag op de agenda van de regering. Maar kans bestaat dat de CD&V zich blijft verzetten. Het verzet van CD&V tegen de realistische oplossing van de constructieve motie is evenwel te omzeilen. Even rekenen : er zijn 124 Vlaamse parlementsleden, waarvan 43 N-VA en 19 Open VLD. 43 + 19 = 62, de helft van 124 en dus net geen meerderheid. Maar met 10 stemmer erbij van Groen is er wel een parlementaire meerderheid voor het voorstel van constructieve motie van wantrouwen. Een snelle oplossing voor de bestuurlijke chaos in Denderleeuw ligt dus voor het grijpen. Die kans mag het Vlaams Parlement niet laten liggen.

Lees meer over:

Onze partners