‘Deliveroo en co. zetten eerlijke bedrijven onder druk’

Frank Moreels: 'We zijn niet tegen bedrijven als Deliveroo, we zijn tegen hun manier van werken.' © Dieter Telemans/ID
Simon Demeulemeester

Deliveroo ontvlucht zijn verantwoordelijkheid als werkgever door geen fietskoeriers in loondienst meer te willen. Dat zegt Frank Moreels, voorzitter van de socialistische transportvakbond BTB.

1. Deliveroo zal zijn koeriers per afgeleverde maaltijd betalen, waardoor ze meer zouden verdienen. Goed, toch?

Frank Moreels: Zo klinkt het alleen maar. Ze kunnen meer verdienen, maar moeten meer presteren, en belangrijker: zelf meer kosten maken. Deliveroo wentelt de verantwoordelijkheid voor socialezekerheidsbijdragen of verzekeringen af op zogenaamde zelfstandigen. Maar dat zijn schijnzelfstandigen: ze hebben immers maar één opdrachtgever en ze hebben weinig impact op de klant voor wie ze rijden. Wie een opdracht weigert, krijgt er geen meer.

2. Zijn de vakbonden tegen een initiatief als Deliveroo?

Moreels: Nee, we kanten ons tegen de manier van werken van de bezorgdienst. Door zich voor te doen als een soort platform, onttrekt hij zich aan zijn verantwoordelijkheid als werkgever. Terwijl hij dat natuurlijk wél gewoon is. En dus moet hij fiscaal en qua veiligheid en verzekeringen zijn plicht doen. Onderschat het inktvlekeffect hiervan niet: als we Deliveroo toelaten om zo te werken, komen de eerlijke bedrijven onder druk te staan.

Deliveroo wentelt de verantwoordelijkheid voor socialezekerheidsbijdragen of verzekeringen af op zogenaamde zelfstandigen

3. Hebben de vakbonden genoeg voeling met deze nieuwe economieën?

Moreels: We trekken naar de plekken waar fietskoeriers samenkomen om met hen te praten. Dan blijkt vaak hoe slecht ze geïnformeerd zijn. Studenten vinden het fijn om geld te verdienen met iets wat ze graag doen. Maar wanneer wij hen wijzen op de risico’s die ze lopen, valt hun mond open. Sommigen beseffen dat pas echt wanneer er een schadeclaim binnenvalt, of wanneer blijkt dat Deliveroo alleen schade aan derden dekt en niet de eigen schade of kwetsuren.

4. Is dit een probleem van één bedrijf?

Moreels: Nee, zeker niet. Neem Uber. Dat is ook niet bereid tot dialoog en heeft evenmin zin om met werknemers te werken. Zulke bedrijven komen hip over, maar ze staan niet open voor sociaal overleg. Ook al zullen we er op korte termijn weinig leden mee winnen: wij zullen die bedrijven niet met rust laten. We zullen mensen blijven wijzen op hun rechten en op de risico’s die ze lopen.

5. Wat moeten Deliveroo en co. volgens u doen?

Moreels: Ze moeten hun rol als werkgever opnemen en de regels volgen – moeilijker is het niet. Fietskoeriers kunnen een antwoord bieden op de mobiliteitsproblemen in de steden, dat klopt. Maar dat kan toch perfect met een correct werknemersstatuut?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content