'De Wever heeft zelf ook lang geprofiteerd van media' (Dave Sinardet)

03/05/12 om 16:10 - Bijgewerkt om 16:10

Bart De Wever heeft zelf ook lang zijn voordeel gehaald uit de media, zegt politicoloog Dave Sinardet (UA en VUB) in een reactie op de uithaal van de N-VA-voorzitter.

'De Wever heeft zelf ook lang geprofiteerd van media' (Dave Sinardet)

© Belga

Bart De Wever liet in een gesprek met Apache optekenen dat "geen hond de media nog gelooft". "Achter de schermen denken velen zoals ik. De media worden uitgespuwd, maar niemand durft het luidop te zeggen. Allemaal hebben ze schrik", zei hij.

Volgens Sinardet is De Wever nogal eenzijdig in zijn kritiek. "Als het gaat over media en politiek, kan je ook vragen stellen bij de personalisering in de media en de BV-cultuur", zegt hij. "Maar die stelt De Wever niet, want daar doet hij zelf al jaren zijn voordeel mee."

Dieet en Ten Miles
Sinardet wijst erop dat de negatieve berichtgeving rond Pol Van Den Driessche tegelijk in het nieuws kwam met de deelname van De Wever aan de Ten Miles in Antwerpen. "Zijn dieet in de aanloop naar die wedstrijd en zijn deelname zelf hebben hem talloze voorpagina's opgeleverd. Dat is van onschatbare politieke waarde.

In zijn kritiek lijkt hij echter enkel te focussen op de zaken die hem slecht uitkomen, wat hij vervolgens veralgemeent naar 'de media'."

Underdog-gevoel

Volgens de politicoloog speelt De Wever zo in op het underdog-gevoel. "Zijn tegenwerping komt pas boven nu het zijn partij in sommige media wat minder voor de wind gaat."

Toch acht Sinardet een grondig debat over de berichtgeving rond Van Den Driessche en Jos Ghysen zinvol. (Belga/TE)

Onze partners