Yamila Idrissi (SP.A)
Yamila Idrissi (SP.A)
Vlaams parlementslid voor SPA in Brussel
Opinie

09/05/14 om 08:50 - Bijgewerkt om 09:11

De visie van NMBS op Brussel dateert uit de vorige eeuw

'De visie van de NMBS op onze hoofdstad is niet alleen onbegrijpelijk, ze is ook compleet achterhaald. Het is een visie die dateert uit de vorige eeuw, de eeuw waar alleen de auto regeerde.' Dat schrijft Yamila Idrissi, Vlaams parlementslid voor SP.A, over de beslissing om vroeg en late treinen van en naar Brussel te schrappen.

Onbegrijpelijk. Dat woord proestte ik als eerste uit, toen ik vernam dat de NMBS vanaf december veel late en vroege treinen in en rond Brussel wil afschaffen. In plaats van het rode lint tussen onze hoofdstad strakker aan te spannen, knipt de NMBS datzelfde lint in een vingerknip doormidden. Zonder scrupules. Net nu Brussel stilaan een aantal mentale muren - door de jaren heen met een heleboel clichés en vooroordelen opgebouwd - steen per steen probeert af te breken, bouwt de NMBS een nieuwe muur rond onze hoofdstad. Een fysieke dit keer. Want hoe anders kun je deze beslissing noemen?

Net nu muziektempels als AB en Botanique zoveel inspanningen deden om concerten op tijd te laten starten en eindigen zodat gebruikers van het openbaar vervoer van buiten Brussel op een duurzame manier naar concerten kunnen komen, dwarsboomt de NMBS die plannen. Op de site van de AB worden vandaag zelfs de uren van de laatste treinen weergegeven, is er een webtool waarmee je je reisroute kunt bepalen, werden realtime infoschermen over de dienstregeling van treinen en bussen geplaatst, en stoppen ze de concerten ten laatste om 22u30 zodat zelfs op weekdagen mensen naar Hasselt en Namen hun laatste trein halen. Sneu, niet?

Net nu theatertempels als KVS, Kaaitheater of Théâtre National volle zalen boeken, wordt aan de bezoekers van de Vlaamse rand gevraagd om hun auto weer van stal te halen. Net nu mensen van buiten Brussel een daguitstap konden combineren met een restaurantbezoek als afsluiter, dienen ze nog voor ze hun dessert de rekening te betalen. Dat toetje kunnen ze ook thuis krijgen, redeneert de NMBS. Sneu, niet?

Net nu het GEN stilaan uit de startblokken komt, wordt onze hoofdstad weer gereduceerd tot een pendelstad van 9u tot 17u. En dan kunnen we over enkele jaren weer met zijn allen samen klagen dat Brussel niet leeft. Want met de fysieke muur die de NMBS optrekt, krijgt de mentale muur weer stilletjes aan vorm. Sneu, niet?

De visie van de NMBS op onze hoofdstad is niet alleen onbegrijpelijk, ze is ook compleet achterhaald. Het is een visie die dateert uit de vorige eeuw, de eeuw waar alleen de auto regeerde. In de meeste hoofdsteden in Europa rijden er stoptreinen tot ver na middernacht, soms zelfs tot 1 uur. Brussel wordt nu de grote uitzondering.

In plaats van een springplank te vormen voor een dicht openbaarvervoernetwerk richting Vlaamse Rand, sluit de NMBS doelbewust de ogen en breekt het diezelfde springplank af. Waarom, vraag ik me dan oprecht af? Gaan we de reiziger werkelijk de rekening laten betalen om de prijzen van het goederenverkeer, waarvoor netwerkbeheerder Infrabel instaat, laag te kunnen houden? Dan is mijn antwoord resoluut neen en trek ik een rode kaart.

Of men dat nu wil of niet, de invloed van Brussel reikt intussen al veel verder dan de Brusselse rand. Of men dat nu wil of niet, Brussel is het hart van een sociaal, cultureel en economisch metropolitaan gebied met de grootte van het vroegere Brabant, met een directe impact van Brussel tot Aarlen. Of men dat nu wil of niet, tegenhouden kun je niet.

Integendeel, je moet die uit- of inbreiding, noem het zoals je wil, omarmen. En Brussel kan best nog wat inbreiding aan. Het Brussel waar ik voor sta, werkt samen met zijn hinterland en schaft de late trein naar Merchtem, Opwijk, Asse of Tubeke niet af. Want datzelfde hinterland heeft geen toekomst zonder Brussel. Als het slecht gaat in Brussel, zal het ook slecht gaan in het hinterland, zo eenvoudig is het.

En wat de toplui van de NMBS tot slot dreigen te vergeten is dat ze behalve de restaurantbezoeker, de concertganger of de fan van de Rode Duivels ook zichzelf koeioneert. Want treinen afschaffen, betekent uiteraard minder inkomsten. Brussel is de toekomst en ook de dichtstbijzijnde citytrip. Die boodschap heeft de NMBS blijkbaar (nog) niet begrepen. De mooiste kleur is Brussel. Laat ons met z'n allen de NMBS hiervan overtuigen.

Lees meer over:

Onze partners