We reizen weer naar Turkije

'De typische Turkije-reiziger kiest voor een resort aan de kust, zwaarbeveiligd en voorzien van alle faciliteiten.' © BelgaImage

Het imagoprobleem van Turkije houdt Belgische toeristen niet bezig. De bestemming boomt opnieuw, dankzij fikse kortingen van de touroperators.

Geen week gaat voorbij of Turkije komt negatief in het nieuws. Ondertussen roept het ministerie van Buitenlandse Zaken Belgische toeristen in het land op tot ‘uiterste waakzaamheid’. Is dat de doodsteek voor het massatoerisme, melkkoe van de Turkse economie? Volgens Piet Demeyere, woordvoerder van touroperator TUI, valt het allemaal wel mee.

PIET DEMEYERE: De zomerboekingen lopen vlot binnen. Vorig jaar lag het toerisme naar Turkije helemaal stil door de vluchtelingencrisis. Beelden zoals dat van het dode Syrische jongetje Aylan op het strand van de Turkse badplaats Bodrum hadden een zware impact. Onze klanten huiveren bij de gedachte dat ze op vakantie met de ellende van vluchtelingen worden geconfronteerd. Dat speelt veel meer mee dan veiligheidsrisico’s of diplomatieke spanningen.

Het zijn anders geen kleine incidenten die Turkije het voorbije jaar hebben geschokt: er was de mislukte staatsgreep, het bloedbad in een discotheek in Istanbul. Liggen Belgische toeristen daarvan niet wakker?

DEMEYERE: Vergeet niet dat Turkije een reusachtig land is. Er zijn enkele risicozones, ook aan de kust. Maar dat stelt niets voor naast de honderden kilometers met perfect veilige stranden. De typische Turkije-reiziger kiest voor een resort aan de kust, zwaarbeveiligd en voorzien van alle faciliteiten. Ik ben er haast zeker van: vier op de vijf van onze klanten komt tijdens zijn verblijf niet buiten het resort. De terreurdreiging in de grootsteden laat hen veeleer onverschillig.

Gerichte aanslagen op toeristen hebben natuurlijk wél een enorme impact op het toerisme. Tunesië, waar terroristen in 2015 eerst in een museum en daarna op een strand een bloedbad hebben aangericht, is daarvan helaas een voorbeeld.

Hoe zwaar tillen toeristen aan een reisadvies van Buitenlandse Zaken?

DEMEYERE: Dat speelt alleen indirect mee. Toeristen vertrouwen er in de eerste plaats op dat hun touroperator met alle risico’s rekening houdt. Dat doen we ook: voor ons zijn de reisadviezen van het ministerie doorslaggevend. Zo bieden we pas sinds enkele weken opnieuw Tunesische bestemmingen aan, nu de regering het negatieve reisadvies heeft opgeheven. Het was hoog tijd – Frankrijk en Duitsland hadden dat al veel eerder gedaan.

Hoe moeilijk is het om een land na zo’n onderbreking opnieuw op de kaart te zetten?

DEMEYERE: Na een zwaar incident kost het een half tot een heel jaar om het toerisme weer te laten aanslaan. Het moet gezegd: de Turken doen er alles aan. De enorme budgetten die het land aan marketing besteedt, zijn in 2016 onbenut gebleven. ‘Weggegooid geld,’ zo redeneerden de Turken toen, ’tegen de negatieve beeldvorming valt toch niet op te tornen.’ Hoteleigenaars gebruiken die extra middelen nu om scherpe kortingen te geven. Met succes, want bij veel toeristen blijft de portefeuille toch de doorslag geven. Twee jaar geleden wees alles erop dat Turkije Spanje zou onttronen als de populairste reisbestemming voor Europeanen. Dat zie ik, vanwege de politieke context, niet zo snel gebeuren. Maar Turkije is weer aardig op weg om de nummer twee te worden.

Door ERIK RASPOET

‘De terreurdreiging in de grootsteden laat onze klanten veeleer onverschillig.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content