De Lille lanceert verkeersveiligheidcampagne voor mannelijke dertigers

03/10/11 om 11:01 - Bijgewerkt om 11:01

(Belga) Met de slogan "Denk aan voetgangers, dan zie je ze beter" heeft de Brusselse staatssecretaris voor Mobiliteit, Bruno De Lille (Groen!) een campagne verkeersveiligheid gelanceerd die focust op mannelijke automobilisten tussen 30 en 39 jaar. Volgens statistieken is die leeftijdsgroep vaak betrokken bij ongevallen met voetgangers. Eind oktober zal de politie doorgedreven controles uitvoeren.

Uit de ongevalstatistieken van het Brussels gewest blijkt dat driekwart van de ongevallen met bestuurders en voetgangers gebeuren terwijl een voetganger oversteekt. In 2009 waren 44 pct van de verkeersslachtoffers voetgangers. "De voetganger is de eerste gebruiker van de weg. Hij staat dan ook centraal in het mobiliteitsbeleid dat ik met de Brusselse regering voer. De campagne sluit ook aan het IRIS2-plan dat zich onder andere tot doel stelt het stappen te promoten. De vorige campagne was gericht op de voetgangers, ditmaal gaan we de automobilisten sensibiliseren", aldus De Lille. De campagne is een samenwerking tussen het Brussels gewest, de zes politiezones en de gouverneur, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer in Brussel (MIVB), de Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Gewest (VSGB). Tussen 24 en 28 oktober zal de politie doorgedreven controles uitvoeren. (KAV)

Onze partners