De Lijn zoekt nieuwe vormen van reclame

(Belga) Vervoersmaatschappij De Lijn is op zoek naar nieuwe inkomsten uit reclame. Er wordt onder meer nagedacht over grotere affiches op de bussen en ook de sponsorovereenkomsten, zoals die met brouwerij De Koninck, worden mogelijk uitgebreid. Dat bevestigde minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement.

Parlementslid Jan Roegiers (sp.a) brak in de commissie een lans voor een creatieve omgang met reclame. “In Duitsland bijvoorbeeld gaan de sponsorcontracten erg ver en kunnen bedrijven onder meer bushaltes naar zich laten vernoemen.” Ook volgens de minister kan De Lijn meer inkomsten uit reclame halen. “In Brussel en Wallonië worden grote oppervlakken van de bussen beplakt met advertenties. Dat is een interessante piste, die momenteel wordt onderzocht.” Crevits is ook tevreden over de sponsordeal met brouwerij De Koninck, die het nachtnet in Gent en Antwerpen financiert. “Er wordt zelfs gewerkt aan een gestandaardiseerde kaderovereenkomst, die de gemeentebesturen kunnen gebruiken om nieuwe deals te sluiten met bedrijven.” Het ‘peterschap’ dat een bedrijf kan uitoefenen over een deel van het net zal wel beperkt blijven tot de extra dienstverlening. “De basismobiliteit wordt steeds door De Lijn zelf verzekerd. De ‘peters’ zullen ook nooit autonoom kunnen bepalen waar of wanneer er gereden wordt.” (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content