De Lijn: Ondanks besparingen, tekort van 11 miljoen euro

26/04/12 om 21:15 - Bijgewerkt om 21:15

Ondanks alle besparingsplannen zal De Lijn in 2012 nog rekening moeten houden met een tekort van 11 miljoen euro. 'De ingrijpende maatregelen vragen tijd om te renderen', aldus topman Kesteloot.

De Lijn: Ondanks besparingen, tekort van 11 miljoen euro

© Belga

Ondanks de besparingsplannen die De Lijn heeft uitgewerkt voor 2012, kijkt de vervoersmaatschappij dit jaar nog aan tegen een gat van 10 tot 11 miljoen euro. De ingrepen in het aanbod komen immers te laat om dit jaar voldoende geld op te leveren. De directie verwacht wel dat het gat met een reeks eenmalige maatregelen kan worden opgevuld, verzekerde topman Roger Kesteloot in het Vlaams Parlement.

Ingrijpende maatregelen vragen tijd

De Lijn moest dit jaar op zoek naar 60 miljoen euro aan besparingen om financieel opnieuw orde op zaken te stellen. De vervoersmaatschappij wilde dat doen door zwartrijden zwaarder aan te pakken, kosten te verminderen en het aanbod beter af te stemmen op de vraag. Dat laatste moest dit jaar 42,2 miljoen euro opleveren. Probleem is echter dat het om nogal ingrijpende maatregelen gaat, die de nodige tijd vragen.

In Antwerpen - toch het zwaartepunt in de plannen - gaan de hervormingen pas in op 1 september. Het hertekende aanbod zal er dus slechts vier maanden kunnen renderen. "Dat beketent inderdaad dat we de jaarwaarde van de maatregelen in 2012 niet ten volle zullen realiseren", moest Kesteloot toegeven.

Concreet verwacht de topman een tekort van "10 tot 11 miljoen euro" voor dit jaar. De directie van de vervoersmaatschappij heeft zich daar al over gebogen. Kesteloot is ervan overtuigd dat een reeks "eenmalige maatregelen op vlak van goederen en diensten" het gat zullen kunnen dichtrijden. Meer details gaf hij voorlopig niet. Wel verzekerde hij dat het probleem volgend jaar weggewerkt zal zijn.

Inkomstenplaatje

De Lijn moet echter ook de kostendekkingsgraad nog opkrikken. Dat debat volgt nog, waarbij meer gefocust zal worden op de inkomsten - inclusief dus de abonnementen en tarieven.

Open VLD'er Marino Keulen betreurde echter dat die discussie niet meteen werd aangevat. "Zo stel je opnieuw een pijnlijke oefening uit", hekelde hij. Zijn CD&V-collega Karin Brouwers wilde die pijn voor de klanten alvast beperken. "Beschikt De Lijn bijvoorbeeld over een patrimonium waar misschien nog iets mee kan gebeuren?", vroeg ze zich af.

Voor Jan Roegiers (sp.a) en Luckas Van Der Taelen (Groen) is echter duidelijk dat de aangekondigde inkrimping van het aanbod de inkomsten verder zal aantasten. "Dat is een neergaande spiraal", waarschuwden zij. Met een lagere frequentie haken meer bus- en tramreizigers af. Zij rekenen immers niet meer op het openbaar vervoer, klonk het. Van Der Taelen wil eerder kijken naar de kortingen, zoals 65-plussers die genieten.

Sp.a'er Roegiers vindt dan weer dat Vlaanderen net veel meer moet inzetten op vertramming. "Dat zou efficiënter zijn en op middellange en lange termijn veel meer opbrengen." Iets waar Lies Jans, zijn N-VA-collega uit de meerderheid, meteen op repliceerde dat "de vette jaren echt wel voorbij zijn". Ook zij bepleit een kwaliteitsvol openbaar vervoer, maar vroeg toch ook om het nodige realisme. (Belga/INM)

Lees meer over:

Onze partners