De Lijn: “geen blinde besparingen maar nood aan nieuwe mobiliteitsvisie”

(Belga) Lode Vereeck, LDD-fractieleider in het Vlaams Parlement, betreurt de richting die het debat over De Lijn opgaat. Hij vindt dat het debat niet mag verengd worden tot een zuiver cijfermatig debat over besparingen. Hij pleit voor een compleet nieuwe mobiliteitsvisie met daarin een heel andere rol voor De Lijn.

Het debat over De Lijn woedt de laatste tijd volop. De subsidies voor de Vlaamse vervoersmaatschappij werden de voorbije dagen nog onder vuur genomen door onder meer Jan Peumans (N-VA), Geert Bourgeois (N-VA) en Sas Van Rouveroij (Open Vld). Om te besparen wordt er gesproken over hogere tarieven, het schrappen van gratis abonnementen en het schrappen van lijnen. Maar LDD’er Vereeck stoort zich aan de manier waarop het debat gevoerd wordt. “Wat wordt voorgesteld, is de kaasschaafmethode. Maar dat werkt niet. Besparen om te besparen heeft trouwens geen zin. Besparingen moeten een finaliteit hebben. We moeten ons mobiliteitsbeleid herdenken”, aldus Vereeck. Volgens Vereeck moet het vervoersbeleid vertrekken vanuit concrete activiteiten zoals werk, school, boodschappen en ontspanning. Voor korte en middellange verplaatsingen blijven wagens en (elektrische) fietsen en bromfietsen het meest geschikt. Voor verplaatsingen tussen steden is collectief vervoer, en met name treinvervoer, dan weer wel zinvol, meent Vereeck. De Lijn moet zich volgens de LDD-fractieleider dan weer meer concentreren op het woon-school- en het woon-werkverkeer. “In plaats van aanbodgestuurd, moet De Lijn activiteiten- en vraaggestuurd werken”, luidt het. Vereeck plaatst kanttekeningen bij het bestaande recht op basismobiliteit, zeg maar het gegarandeerde minimumaanbod aan openbaar vervoer. “Mobiliteit is geen ‘recht’ op zich, maar een afgeleid recht uit het recht op werk, onderwijs en zorg”, klinkt het. Zorgbehoevenden en in het bijzonder sociaal zwakkeren zouden dan weer recht hebben op een taxicheque. En de bereikbaarheid van winkelcentra wordt een taak van die centra zelf, vervolgt Vereeck. Als het van de Limburgse LDD’er afhangt, moeten de subsidies voor De Lijn in de toekomst vervangen worden door een vraagsubsidie van de reizigers zelf. “Die kan zijn mobiliteitscheques dan gebruiken voor de aankoop van brandstof, taxidiensten, tram-, bus- of treinvervoer”. (DRM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content