'De koers is te weinig afgestemd op de zappende consument'

23/02/16 om 13:21 - Bijgewerkt op 27/02/16 om 16:38

Bron: Knack

Aan de vooravond van het nieuwe Vlaamse wielerseizoen presenteren twee professoren van de KU Leuven een plan om de koers nieuwe zuurstof te geven. 'In veel wedstrijden gebeurt nauwelijks iets, en dat is onvergeeflijk.'

Zaterdag start in Gent het Vlaamse wielerjaar met de Omloop Het Nieuwsblad, ongetwijfeld met een bom volk langs het parcours en hoge kijkcijfers voor de openbare omroep. Maar de Vlaamse koersgekte verblindt, want in de rest van de wereld gaat het niet goed met het wielrennen. De grote sponsors blijven weg, onder meer omdat de sport niet van het stempel van doping afraakt. De gemiddelde wielerfan is bovendien ouder dan 55, terwijl sponsormerken liever de jonge consument verleiden. 'Daar ligt de achilleshiel van het wielrennen: het is te weinig afgestemd op de jonge, zappende sportconsument', vertelt Wim Lagae, sportmarketeer aan de KU Leuven. Samen met sporteconoom Daam Van Reeth (KU Leuven) presenteert hij deze week Een economische blauwdruk voor het internationale wielrennen: een ambitieus hervormingsplan dat de Vlaamse volkssport een nieuwe toekomst moet bezorgen.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners