De grote terugkeer van Kuifje in de reclame en merchandising

14/10/11 om 18:21 - Bijgewerkt om 18:21

(Belga) Sinds enkele jaren werd de figuur van Kuifje nog nauwelijks opgemerkt in de reclamewereld en andere promotieproducten omdat zijn beeltenis is onderworpen aan een meedogenloos copyright. Maar zijn grote terugkeer op het witte doek van de 21ste eeuw heeft dat gegeven veranderd en de film van Steven Spielberg heeft vele reclamejongens geïnspireerd.

Hergé heeft de figuur van Kuifje in de publiciteitswereld altijd gecontroleerd en de jonge Brusselse reporter en zijn vrienden doken vaak op in allerhande marketingcampagnes. Olie van Zonnebloem, koffie, ijs, anorakken, koekjes... het beeld van Kuifje werd vanaf het begin van de jaren zestig tot begin de jaren tachtig veelvuldig gebruikt. Na de dood van Hergé in 1983 gingen de rechten over naar zijn weduwe Fanny, die hertrouwde met de Brit Nick Rodwell. Het beeld van Kuifje werd geoctrooieerd en mondjesmaat toegestaan voor reclame en merchandising. De filmadaptatie van Steven Spielberg heeft daarin verandering gebracht en Kuifje keert met alle macht terug in de publictiteitswereld. Een Frans automerk, een fastfoodketen, een keten van benzinestations en zelfs een merk van kroketten voor Amerikaanse honden stortten zich in promotiecampagnes met de beeltenis van Kuifje. De film van Spielberg stelt een rist van afgeleide merchandisingproducten voor zoals Mecanno-spellen, een officieel spel, maquette van de Eenhoorn, enz.... Bpost brengt een reeks postzegels speciaal gewijd aan de Kuifjefilm en de Nationale Loterij stelt een reeks krasbiljetten voor met stripfiguren van Hergé. (KAV)

Onze partners