De Far West op de snelweg

© Belga

Langs Vlaamse wegen krioelt het nu van de Oost-Europese chauffeurs en de overvolle snelwegparkings zorgen voor steeds meer veiligheidsproblemen.

‘De truckers komen uit het oosten maar belanden hier in de Far West’, zegt Frank Moreels van de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) deze week in Knack. Er zijn al verschillende verzamelplaatsen ontstaan, waar ze zich soms met 100 of 200 groeperen.

De BTB heeft nu folders in het Pools, Litouws en Roemeens laten drukken. ‘Ze leven in schrijnende omstandigheden. Ze slapen vaak met tweeën in hun truck. De meesten zijn wel twee maanden van huis. Ze worden met busjes naar hier gehaald en dan weer teruggebracht. Vaak werken ze voor nepfirma’s van Vlaamse transportbazen, maar hun salaris bedraagt maar een derde van hun Vlaamse collega’s.’

Veel transportbedrijven hebben al de weg naar Oost-Europa gevonden. Ze richten er firma’s op waardoor ze aan Oost-Europese voorwaarden mogen werken. Een topbestemming daarvoor is Bratislava, hoofdstad van Slowakije, waar een ploeg van de BTB ruim 20 firma’s ging controleren. In het beste geval zat er een werknemer achter een telefoon, maar meestal was er slechts een schamele postbus. Niet alleen Slowakije, maar ook Roemenië en de Baltische staten liggen nu goed in de markt voor Vlaamse firma’s die willen ‘uitvlaggen’. De BTB noemt het in Knack ongehoord dat de overheid illegale constructies met spookfirma’s gedoogt en veel te laks optreedt tegen klachten.

Een ploeg van de BTB inspecteerde ook 99 snelwegparkings voor vrachtauto’s en kwam tot het besluit dat er op de drukke assen 25 procent parkeerplaatsen tekort zijn. ‘Wij verwachten dat het zal groeien tot een tekort van 50 procent als de economie nog aantrekt’, zegt Moreels. Het gevolg is dat er al massaal wild geparkeerd wordt. Op parkings zoals in Kruibeke en Ranst worden ’s nachts niet alleen de op- en afritten, maar ook de pechstroken op de snelweg als rustplaats gebruikt. ‘Ik zie ze zelfs al op de pechstrook van het viaduct van Vilvoorde staan rusten’, zegt Moreels.

In augustus kwam een Duitse chauffeur om toen hij inreed op een aantal trucks die op de pechstreek aan de parking van Heppignies stonden. De voorbije maanden waren er ook veel andere veiligheidsproblemen op de overvolle en onbewaakte snelwegparkings. Volgens minister Annemie Turtelboom (Open VLD) van Binnenlandse Zaken is ‘het aantal ladingdiefstallen in ons land meer dan verdubbeld tussen 2007 en 2009’. België staat vierde op de Europese ranglijst van landen waar het meest gestolen wordt. Voor 60 procent gebeurt dat op truckparkings of aan tankstations. Turtelboom zet daarom de problematiek deze week op de agenda van de EU-ministerraad

(CDS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content