De Croo scherpt regels voor afsluiten telecomcontracten aan

12/02/16 om 08:17 - Bijgewerkt om 08:17

Bron: Belga

(Belga) Minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) werkt aan een pakket maatregelen die moeten voorkomen dat telecomoperatoren te snel en eenzijdig contracten verbreken. Het voorbije jaar kende het aantal klachten daarover bij de Ombudsdienst Telecom immers een forse toename. Via een wetswijziging wil minister De Croo komaf maken met "wantoestanden" in de sector.

De Croo scherpt regels voor afsluiten telecomcontracten aan

De Croo scherpt regels voor afsluiten telecomcontracten aan © BELGA

Bij de Ombudsdienst liepen het voorbije jaar 516 geregistreerde klachten binnen over facturatie en invorderingskosten. Dat is een stijging met liefst 40 procent tegenover de 314 klachten uit 2014. Het merendeel van deze klachten gaat over invorderingskosten die worden aangerekend na administratieve problemen, bijvoorbeeld als gevolg van een adreswijziging, niet correct geregistreerde betalingen en het foutief gebruik van betalingsrefertes. De Croo merkt op dat er vandaag geen uniformiteit bestaat in de procedures die de verschillende operatoren gebruiken om contracten te verbreken. Ook de termijnen die klanten krijgen om te reageren, lopen nogal uiteen. De minister haalt het voorbeeld aan van een verbreking van een dienst, minder dan vier weken na de originele factuur, zonder dat de klant een herinnering via sms of brief heeft ontvangen. Aan dergelijke "wanpraktijken" wil de liberale vicepremier paal en perk stellen. Voortaan zullen operatoren altijd eerst een duidelijke, schriftelijke herinnering moeten versturen vooraleer ze telecomdiensten willen afsluiten. Klanten moeten ook minstens vijftien dagen de tijd krijgen na de eerste herinneringsbrief om hun dossier in orde te brengen. Bij betwisting kunnen operatoren de telecomdienst pas afsluiten wanneer de betwisting is afgehandeld. Bij vaste telefonie wil De Croo voorts dat steeds een gratis minimumdienst van tien dagen verzekerd blijft, zodat de klant telefoons kan blijven ontvangen én zelf noodnummers kan opbellen. Tegenwoordig worden telefoons steeds vaker gebruikt voor andere diensten dan louter telefoneren, bijvoorbeeld om een parkeerplaats te betalen. De Croo wil dan ook dat het volledige telecompakket niet langer kan worden afgesloten, indien er een betwisting bestaat over een deel van de factuur dat op dergelijke andere diensten slaat. De minister voert daarbij aan dat consumenten de bedragen van derden soms niet verder durven aanvechten omdat de operator dreigt met afsluiten. Voortaan zullen operatoren enkel die betrokken dienst mogen afsluiten. Telecomregulator BIPT start nu gedurende een maand overleg met de operatoren en consumentenorganisaties. Daarna legt De Croo een reeks wetswijzigingen voor aan de ministerraad, die dan nog groen licht moeten krijgen in het parlement. (Belga)

Onze partners