De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

18/03/14 om 06:29 - Bijgewerkt om 06:29

2014 luidt de tiende Equal Pay Day van België in. Door de jaren heen kaartte vrouwenorganisatie Zij-kant de loonkloof aan met controversiële campagnes: een overzicht.

Zij-kant, de vrouwenorganisatie van SP.A, weet elk jaar in samenwerking met de socialistische vakbond ABVV en reclamebureau Mortierbrigade weer te verrassen met de aankondiging van Equal Pay Day. Dat is de dag waarop vrouwen eindelijk evenveel gaan verdienen als mannen in hetzelfde jaar.

De loonkloof op maandbasis tussen vrouwen en mannen bedraagt vandaag gemiddeld 21 procent en is zo met 7 procentpunt afgenomen tegenover de 28 procent in 1999. Sinds de start van de Equal Pay Daycampagne in België, is de dag van 31 maart naar 18 maart in 2014 opgeschoven. Maar Zij-kant toont op een ludieke manier aan dat 18 maart nog geen 1 januari is.

1. 'Geef vrouwen hun verdiende loon'

In 2005 werd België de eerste lidstaat van de Europese Unie die een Equal Pay Day organiseerde. Op 31 maart werd gevraagd vrouwen hun 'verdiende loon' te geven.

De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

© Zij-kant

2. 'Vrouwen 24% minder betalen dan mannen is een belediging'

Vrouwen verdienden in 2006 nog 24 procent minder dan mannen. Dat vond Zij-kant een belediging.

De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

© Zij-kant

3. ''t Zijn niet de hormonen, 't is het verschil in lonen'

Met ''t zijn niet de hormonen, 't is het verschil in lonen' was de campagne voor 2007 gemaakt: vier filmpjes toonden vrouwen op een erg emotioneel moment van de maand.

De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

© Zij-kant

4. 'Vrouwen zijn nog steeds in solden'

In 2008 stonden vrouwen in de solden met een loonverschil van 25 procent en een terugval van Equal Pay Day naar 31 maart, zoals bij aanvang in 2005.

De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

© Zij-kant

5. 'Vanaf 15u05 werken de vrouwen gratis en voor niets'

Op een werkdag van 9u tot 17u werkten vrouwen in 2009 vanaf 15u05 volledig gratis. De loonkloof bedroeg toen 24 procent en pas op 27 maart was er sprake van 'gelijke lonen'.

De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

© Zij-kant

6. ''t Is behelpen zolang je vrouw 23% te weinig verdient'

In 2010 wees Zij-kant de bevolking erop dat iedereen beter zou worden van gelijke lonen: ''t is behelpen zolang je vrouw 23 procent te weinig verdient', luidde het.

De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

© Zij-kant

7. 'Minder verdienen is langer werken'

De campagneclip van 2011 toonde vier vrouwelijke 65-plussers die zware jobs uitvoerden op de muziek van dancehit 'Satisfaction' van Benny Benassi. Onder het motto 'minder verdienen is langer werken', klaagde de clip de lage vrouwenpensioenen aan.

De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

© Zij-kant

8. 'Verklein de loonkloof. Word pornoactrice'

De slogan in 2012 was 'verklein de loonkloof, word pornoactrice'. In het campagnefilmpje vertelde niemand minder dan de voormalige Amerikaanse pornoster Sasha Grey over haar carrière en de keuzes die ze als jonge vrouw gemaakt heeft. De video moest jongeren bewust maken van het verband tussen hun studiekeuze en hun latere loon en loopbaan en wilde meisjes stimuleren om hun toekomst zelf vorm te geven.

De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

© Zij-kant

9. 'Extreme housekeeping: sometimes a man's gotta do what a woman usually does'

De loonkloof bereikte in 2013 een status quo met 21,69 procent tegenover 21,87 procent het voorgaande jaar. De loonkloof verkleint niet meer en een reden daarvoor is dat vrouwen vaker deeltijds werken dan mannen: ongeveer 44 procent van de vrouwen tegenover 9 procent van de mannen. Voor Equal Pay Day 2013 liet wereldkampioen kickboksen, Semmy Schilt aan andere mannen zien dat huishoudelijke taken ook stoer kunnen zijn. Het filmpje promoot 'extreme housekeeping' voor meer loongelijkheid.

De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

© Zij-kant

10. 'Het is schandelig ...'

En ook in 2014 worden de aparte campagnes voortgezet. ABVV en Zij-kant richten zich tot het grote publiek, werkgevers en beleidmakers met de vraag: 'U vindt het schandeling dat kale, rosse, dikke of zwarte mensen minder verdienen. Waarom vindt u dat niet voor vrouwen?'

De 10 controversiële campagnes voor Equal Pay Day

© Zij-kant

Lees meer over:

Onze partners