"Cultuur van illegale betalingen bij The Sun"

27/02/12 om 18:12 - Bijgewerkt om 18:12

(Belga) Bij de Britse tabloid The Sun bestond er een gestructureerde cultuur van betalingen aan agenten, militairen en andere functionarissen in ruil voor informatie. Dat heeft een lid van Scotland Yard gezegd voor een onderzoekscommissie.

"Cultuur van illegale betalingen bij The Sun"

"Er werden systemen opgezet om de betalingen te doen en ervoor te zorgen dat de identiteit van de informanten geheim bleef", zo zei Sue Akers, adjunct-commissaris bij Scotland Yard, voor de commissie Leveson. Sinds november hebben de agenten die het onderzoek voeren naar de betalingen tien journalisten opgepakt die voor The Sun werken of werkten. Volgens Akers beschikten de journalisten over een netwerk van corrupte ambtenaren die informatie verschaften in ruil voor grote sommen geld. "Een van de opgepakte journalisten had in de loop der jaren 150.000 pond gekregen om zijn bronnen te betalen", aldus Akers. The Sun is eigendom van Rupert Murdoch, net als de ondertussen opgedoekte News of the World. Zondag lag de eerste versie van The Sun on Sunday in de rekken. De politie heeft miljoenen e-mails uitgeplozen van News International, de Britse divisie van het Murdoch-imperium. Daaruit blijkt dat de goedkeuringen voor de betaling op heel hoog niveau gebeurden. De commissie Leveson, voorgezeten door rechter Brian Leveson, zal na afsluiting van het onderzoek onder de titel "Cultuur, Praktijk en Ethiek van de Pers" aanbevelingen voor een nieuwe regelgeving bij de Britse media afgeven. Ook academici en vertegenwoordigers van de media komen daarbij aan het woord. De regering heeft al een nieuwe "communicatiewet" aangekondigd. (KAV)

Onze partners