Courard wil aanvraagprocedure parkeerkaart gehandicapten versoepelen

27/02/12 om 13:19 - Bijgewerkt om 13:18

(Belga) Staatssecretaris Philippe Courard wil werk maken van een meer soepele procedure voor de vervanging van parkeerkaarten voor personen met een handicap. Dat meldt Kamerlid Sonja Becq (CD&V), die de bevoegde staatssecretaris daarover aan de tand voelde. Bedoeling is onder meer de wachttijd voor een nieuwe kaart in te korten.

Parkeerkaarten die voor 2005 werden afgeleverd, gelden slechts voor een periode van tien jaar. Zes maanden voor het verstrijken van de datum, moeten ze worden vernieuwd. Dat moet gebeuren op het gemeentehuis. Daarvoor dienen de aanvrager en de huisarts verschillende documenten invullen, waarna de betrokkene een document in de bus krijgt dat hij ondertekend en vergezeld van een foto moet terugsturen. Het kan vier maanden duren alvorens de nieuwe kaart wordt afgeleverd. Volgens Kamerlid Becq zal staatssecretaris Courard de procedure nu versnellen. Waar mogelijk zal gebruik worden gemaakt van het rijksregister, ook voor de pasfoto. Dat moet de wachttijd voor een nieuwe kaart inkorten. Ook voor de evaluatie van de handicap worden inspanningen geleverd om de termijn terug te schroeven. En indien de parkeerkaart niet tijdig kan worden vervangen, kan de betrokkene op eenvoudige aanvraag via de gemeente een attest verkrijgen dat de geldigheidsduur van de kaart voor een beperkte periode verlengt. Gemeentebesturen zullen daarover beter worden geïnformeerd. Becq reageert tevreden op de aangekondigde initiatieven. Wel pleit ze ervoor het bijkomend onderzoek af te schaffen voor personen met een permanente handicap. "Zij zouden de hele procedure niet meer moeten doorlopen. Dat is kostenbesparend en zorgt voor tijdswinst", aldus Becq. (OSN)

Onze partners