Corelio en Concentra fuseren krantenactiviteiten

Corelio en Concentra richten samen Het Mediahuis op. Daarin worden de kranten en de digitale activiteiten van beide uitgevers gebundeld.

In Het Mediahuis worden de kranten De Standaard en Het Nieuwsblad van Corelio en Het Belang van Limburg en Gazet Van Antwerpen van Concentra ondergebracht. Het gaat om zowel de papieren versies als de online titels. Ook alle andere print en online activiteiten (oa de classifieds) gaan naar Het Mediahuis.

Opvallend: Corelio participeert voor 62 procent in het nieuwe samenwerkingsverband. De overige 38 procent gaan naar Concentra.

Televisie- en andere activiteiten van beide uitgevers vallen buiten de samenwerking.

Het Mediahuis zal niet alleen onderdak bieden aan de kranten van beide uitgevers (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar), maar ook aan de publicaties Jobat, Jet, Hebbes, Zimmo, Vroom, Inmemoriam en Koopjeskrant, zo maken de uitgevers bekend in een mededeling.

Productverbeteringen

“Onder deze nieuwe koepel blijven alle titels bestaan en behouden ze hun inhoudelijke verscheidenheid”, zegt CEO Gert Ysebaert, die de leiding krijgt van Het Mediahuis. “Door de grotere schaal waarop Het Mediahuis opereert, kunnen we ruimte creëren voor investeringen in productverbeteringen én de verdere uitbouw van digitale activiteiten.”

“De overige activiteiten en participaties van beide mediagroepen die niet onder Het Mediahuis vallen, worden volledig onafhankelijk van elkaar verder beheerd door respectievelijk Corelio en Concentra”, luidt het verder in het persbericht.

Het nieuwe samenwerkingsverband zal met andere woorden geen gevolgen hebben voor onder meer het weekblad Humo, productiehuis Woestijnvis, de tv-zenders Vier en Vijf en de bladen Metro, De Zondag en De streekkrant. Zij vallen immers buiten Het Mediahuis.

Drukkerijen

Corelio en Concentra hebben overigens al eerder samenwerkingsverbanden aangegaan. Zo gingen ze al in 2010 met Coldset Printing Partners een samenwerking aan voor hun krantendrukkerijen. De twee groepen zijn daarnaast ook partners in de Nederlandstalige radio Nostalgie.

“Via deze projecten is de afgelopen jaren een groot wederzijds respect gegroeid en is ook gebleken dat we dezelfde waarden en hetzelfde DNA delen, verankerd in een voor beide groepen reeds decennialang stabiel Vlaams en familiaal aandeelhouderschap”, bevestigen CEO Marc Vangeel van Concentra en CEO Luc Missorten van Corelio.

De komende weken zullen de beide uitgeverijen hun project verder voorbereiden, zo luidt het nog. Corelio en Concentra zullen hun nieuw samenwerkingsverband ook aanmelden bij de Belgische Mededingingsautoriteit. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content