Controversieel bericht over BBC verhit ook Vaticaanse gemoederen

05/10/11 om 01:38 - Bijgewerkt om 01:38

(Belga) Het Vaticaan heeft zich dinsdag bij monde van zijn officiële krant gebelgd getoond over het veronderstelde voornemen van de BBC om de termen BC en AD (voor Christus en na Christus) uit haar vocabolarium te schrappen ten voordele van de tijdsaanduidingen BCE (Before Common Era) en CE (Common Era). Probleem is dat de Britse openbare omroep dit vorige week zondag door een Britse krant gemeld voornemen heeft ontkend - zij het wel nadat er kritiek op was uitgebroken.

In de woensdageditie van L'Osservatore Romano fulmineert katholiek historica Lucette Scaraffia onder de titel 'De BBC heeft in zijn dateringssysteem beslist de geboorte van Christus links te laten liggen' tegen het veronderstelde voornemen van de British Broadcasting Cooperation. Officieel luidt het dat de BBC de verandering van BC-AD naar BCE-CE niet oplegt, maar als optie biedt aan haar werknemers. Onvoldoende voor de Osservatore, die de officiële reden voor de vermoedelijke verandering -het respecteren van andere godsdiensten- naar de prullenmand verwijst. Dat is "een voorwendsel, want het zijn enkel seculiere Westerlingen die de Westerse cultuur van elk christelijk spoor willen ontdoen". De krant schuwt de vergelijkingen niet: het veronderstelde BBC-besluit doet denken aan "de bestorming van de Bastille" (14 juli 1789) en de nieuwe tijdrekening ingesteld door de revolutionaire jongens van egalité, fraternité en liberté. En wie heeft er zo nog tijdrekeningen aangepast, stelt de Osservatore - communist Vladimir Lenin en fascist Benito Mussolini. Beiden zijn overigens, ook op kalendergebied, van een kale reis thuisgekomen. (MAE)

Onze partners