Consument vindt nabijheid belangrijkste criterium bij keuze voedingswinkel

04/11/11 om 01:11 - Bijgewerkt om 01:11

(Belga) De locatie van een voedingswinkel (in de buurt van woon- of werkplaats) is voor 35 procent van de consumenten het belangrijkste criterium om er boodschappen te doen. Daarna worden de prijzen (21 pct) en de kwaliteit van de producten (11 pct) genoemd. Dat blijkt donderdag uit een peiling van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) bij ruim 600 mensen.

Het is het zesde jaar op rij dat nabijheid het belangrijkste criterium in de keuze van de consument is voor wat voedingsverkooppunten betreft. Wel worden in 2011 de prijzen opnieuw door meer respondenten genoemd dan de vorige jaren (16 pct in 2009, 10 pct in 2007). Volgens het OIVO een bewijs dat "het effect van de crisis zich nog steeds laat voelen bij de beslissingen van de consumenten". Voorts geven negen op de tien consumenten aan dat ze producten van het huismerk van de winkel kopen. Vier consumenten op de tien kopen producten van de grote merken. De hypermarkten en grote supermarkten worden door de consumenten het meest bezocht (64 pct), gevolgd door de hard discounters (18 pct). De hypermarkten en supermarkten worden het meest bezocht door 40- tot 49-jarigen en door leden van grote gezinnen. De discountketens kennen meer succes bij inwoners van Brussel, bij 30- tot 39-jarigen en bij mensen uit de bescheiden sociale groep, aldus het OIVO. Colruyt was voor het derde jaar op rij de meest bezochte winkel (65 pct), gevolgd door Aldi (44 pct). (NAJ)

Onze partners