Competenties even belangrijk als diploma bij aanwervingen Vlaamse overheid

(Belga) Wie wél de nodige beroepservaring heeft, maar niet over het juiste diploma beschikt, kan voortaan toch aangeworven worden door de Vlaamse overheid. De Vlaamse regering heeft daarvoor het Vlaams personeelsstatuut aangepast. Zo heeft Vlaams minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois bekendgemaakt.

Wie wil aangeworven worden bij de Vlaams overheid moest tot nog toe in de eerste plaats over de juiste diploma’s beschikken. Enkel bij schaarste op de arbeidsmarkt kon de overheid daarvan afwijken. Dat verandert nu. Voortaan zal de overheid ook kunnen aanwerven op basis van elders verworven competenties (EVC). Volgens minister Bourgeois is het belangrijk dat er bij aanwervingen niet alleen gekeken wordt naar de diploma’s, maar ook naar de competenties van de kandidaten. “Deze wijziging is een belangrijke stap voorwaarts: door de toenemende vergrijzing zal ook de arbeidsmarkt schaars worden, zodat de Vlaamse overheid het zich niet langer zal kunnen permitteren om geschikte kandidaten die de nodige beroepservaring hebben, maar niet beschikken over het vereiste diploma, links te laten liggen.” De arbeidsbemiddelingsdienst VDAB zal een regisserende rol spelen. Zo zullen kandidaten bij een gunstige beoordeling van hun competenties een getuigschrift krijgen dat 7 jaar geldig is. Met dat getuigschrift kunnen de kandidaten dan deelnemen aan de selectieprocedures voor aanwerving bij de Vlaamse overheid. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content