Communicatiebureau Fé legt de boeken neer

© Katrijn Van Giel/Imagedesk
Ewald Pironet

Communicatiebureau Fé, bekend van onder meer de Dove-reclame met doodgewone vrouwen, moet de boeken neerleggen.

Dagelijks gaan bedrijven op de fles: 3154 in het eerste kwartaal van 2013, dat is 17 procent meer dan vorig jaar. Zelden komen de bedrijfsleiders met hun verhaal naar buiten. Communicatiebureau Fé, van de spraakmakende Dove-reclame met doodgewone vrouwen, vormt een uitzondering. Zij deden hun verhaal aan Knack: “We zijn het slachtoffer van wat we zelf bij marktonderzoek hadden vastgesteld: de crisis treft nu echt iedereen.”

Fé stond van bij de aanvang bekend als een communicatiebureau voor en door vrouwen. Het ontwierp campagnes voor de groene wasmiddelenproducent Ecover, “waar onze doelgroep (vrouwen) en onze missie (duurzaam ondernemen) perfect samenkwamen”, zegt Katja van Putten, die samen met Dettie Luyten in 1999 Fé oprichtte. En voor Dove, “met de allereerste naaktkalender, gemaakt door Lieve Blancquaert, met foto”s van doodgewone vrouwen, van wie de oudste 82 jaar was”. Fé voerde imago-onderzoeken uit voor organisaties zoals Broederlijk Delen en de Kringwinkel, en Katja van Putten trad op als imagocoach voor Yves Leterme (CD&V) bij de verkiezingen van 2007.

Fé publiceerde in 2009 ook voor het eerst een grootschalig onderzoek waarbij Belgische vrouwen tussen 18 en 75 jaar ondervraagd werden over allerlei thema”s in verband met waarden, invloeden, gedrag en consumentvoorkeuren. In 2010 kwam dan het Mannenrapport uit en vorig jaar zag voor het eerst het Vrouwen & Mannenrapport tegelijkertijd het licht.

Van Putten: “Het is heel cynisch, maar we zijn het slachtoffer geworden van wat we daar zelf via marktonderzoek hadden vastgesteld. Bij elf procent van de Belgen is het geld lang op voor het einde van de maand. Een vijfde moet regelmatig in het rood gaan om rond te komen. Het werd duidelijk dat de crisis bij iedereen sporen naliet, zowel in de portemonnees als in de hoofden. Vier op de tien Belgen zijn bang voor de toekomst. Dát is een grondstroom in onze samenleving. Niet alleen bij de consument, ook bij ondernemingen.”

‘Bedrijven overwegen zelfs om enkel nog via Facebook campagne te voeren’

Luyten: “We hebben steeds een gezond bedrijfsbeleid gevoerd, nooit geld uitgegeven aan exuberante zaken, wel veel geïnvesteerd in personeel en opleiding en eigen onderzoek. Het liep allemaal prima, op een bepaald moment telden we vijftien werknemers. De eerste crisisgolf van 2008 hebben we dankzij onze financiële reserves goed doorstaan, maar eind 2011 werd het heel moeilijk. Toen kwam de echte kentering: bedrijven spendeerden steeds minder aan communicatie. Overheidscampagnes kwamen zo goed als tot stilstand. Er zijn vandaag zelfs bedrijven die overwegen om alleen nog via Facebook campagnes te voeren. En ze denken dat ook nog zelf te kunnen organiseren. Dat is twee keer absurd, maar daar moet je als communicatiebureau wel tegen opboksen.”

‘Failliet gaan is geen schande’

Er restte hen maar een optie: zelf de stekker uittrekken. Geen evidente beslissing, “want failliet gaan is in ons land nog steeds een schande. Maar zo zien wij dat niet: we hebben alles gedaan wat we konden om het tij te keren. Het is ons jammer genoeg niet gelukt.”

Natuurlijk hebben ze het daar beiden heel moeilijk mee, maar tegelijkertijd viel er ook een pak kilo’s van hen af, zeggen ze. “Je moet lef hebben om tijdig te stoppen. We laten ons daarin begeleiden door een advocaat. Als je blijft voortsukkelen, wordt de put alleen maar groter. De beslissing om de handdoek in de ring te gooien, gaf dan ook een dubbel gevoel. Enerzijds rouw je om een kind dat niet meer levensvatbaar is. Anderzijds is er een gevoel van bevrijding: de strijd is geleverd, we nemen afscheid om met nieuwe dingen te kunnen beginnen.”

Het hele verhaal over Fé leest u in Knack van woensdag 9 april.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content