Commotie over brugpensioen op 50 jaar bij Opel

Open VLD spreekt over een totaal verkeerd signaal. De Vlaamse regering houdt de boot voor een advies aan de federale regering.

De verlaging van de brugpensioenleeftijd tot 50 jaar is een totaal verkeerd signaal. Dat zegt Open VLD-voorzitter Alexander De Croo in een reactie op het feit dat arbeiders van Opel Antwerpen op die leeftijd met brugpensioen zouden kunnen als de fabriek sluit.

De brugpensioencommissie heeft daarover een positief advies uitgebracht. Federaal minister van Werk Joëlle Milquet (CDH) wil dat snel bekrachtigen.

‘Natuurlijk moeten we solidair zijn met de mensen die door de sluiting van Opel Antwerpen hun job verliezen. Maar dat doe je door hen op weg te helpen naar een nieuwe job, niet door hen op hun vijftigste te dumpen in de dure regeling van het brugpensioen’, aldus De Croo.

Open VLD vraagt dat de regering van lopende zaken het dossier bespreekt. De partij wil dat de nieuwe federale regering het brugpensioen laat uitdoven, gekoppeld aan maatregelen die oudere werknemers meer kansen geven op de arbeidsmarkt.

Kritiek Vlaamse regering

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) heeft bedenkingen bij de beslissing om brugpensioen vanaf 50 jaar toe te laten. ‘Alleen het woord brugpensioen al, met pensioen gaan op 50, dat is toch niet meer van deze tijd’, zo zei hij dinsdagochtend op Radio 1.

Federaal minister van Werk Joëlle Milquet vraagt een advies over de zaak aan de Vlaamse regering, maar die houdt de boot af. ‘We hebben de vraag besproken en gezamenlijk gezegd dat dit federale materie is’, aldus Muyters.

‘Als Milquet het moeilijk heeft om die beslissing te nemen, dan is het wellicht nodig om die bevoegdheid over te hevelen’, aldus de N-VA-minister.

Milquet zei in een reactie dat als de Vlaamse regering geen advies uitbrengt over het toekennen van brugpensioen vanaf 50 aan Opel-werknemers bij een eventuele sluiting, ze dat zal interpreteren als een positief advies.

Vlaamse werkgevers boos

De Vlaamse werkgeversorganisaties Voka en Unizo zijn niet te spreken over het feit dat Milquet aan de Opel-arbeiders brugpensioen vanaf 50 jaar wil toekennen.

Unizo spreekt van een gemakkelijkheidsoplossing die schadelijk is voor de betrokken arbeiders, de vele ondernemingen met vacatures en de samenleving, die opdraait voor de kosten.

Voka vindt brugpensioen op 50 geen goed signaal. Zowel Voka als Unizo willen dat de volgende regering het brugpensioen grondig herziet en 50-plussers activeert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content