"Commandolijnen moeten korter", zegt Jambon

06/07/16 om 15:57 - Bijgewerkt om 15:57

Bron: Belga

(Belga) De commandolijnen voor de uitrol van maatregelen zoals de sluiting van de metro moeten korter. Zelfs al was er op 22 maart sowieso te weinig tijd om het metronet te evacueren. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) woensdag gezegd in de onderzoekscommissie naar de aanslagen. Jambon merkte daarbij op dat de Brusselse minister-president enkele minuten na de beslissing al op de hoogte was.

"Commandolijnen moeten korter", zegt Jambon

"Commandolijnen moeten korter", zegt Jambon © BELGA

De sluiting van de Brusselse metro zorgde de voorbije maanden voor heel wat discussie. De beslissing viel om 8.52 uur, maar was nog niet tot bij de MIVB geraakt toen om 9.11 uur de bom in station Maalbeek ontplofte. "We zijn er allemaal van overtuigd dat de commandolijnen korter moet zijn, zodat de genomen beslissingen sneller geïmplementeerd kunnen worden", erkende Jambon. Al zou het de facto wellicht onmogelijk geweest zijn om op minder dan 19 minuten het volledige netwerk te evacueren en te sluiten, zo voegde hij daar meteen aan toe. Hoe het bevel precies werd doorgegeven? Jambon bevestigde dat de vertegenwoordiger van de federale politie op het crisiscentrum meteen "de nodige contacten" nam, onder meer met de spoorwegpolitie. De N-VA'er merkte voorts op dat enkele minuten na de beslissing tot sluiting meteen ook de Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) verwittigd werd. "Om 8.56 uur nam mijn kabinetschef contact op met een medewerker van de minister-president van Brussel om de beslissing te melden. Om 8.59 uur bevestigde ikzelf telefonisch de beslissing aan de minister-president." Jambon wees Vervoort echter niet met de vinger. "Op 22 maart zijn de procedures gevolgd. Op de vraag of dit niet eenvoudiger en sneller kon, is mijn antwoord in elk geval 'ja'", klonk het slechts. Precies om die commandolijnen in te korten, zijn trouwens al maatregelen genomen, verzekerde Jambon. Op 5 april werd een tijdelijke procedure afgesproken, waarbij na overleg met OCAD en de federale procureur "contact opgenomen wordt met de minister van Mobiliteit en de directeur-generaal van Brussel Preventie en Veiligheid", verduidelijkte hij nog. "Zij nemen dan contact op met de betrokken operatoren om de maatregelen te implementeren. En parallel aan deze commandolijn wordt ook de spoorwegpolitie vanuit het crisiscentrum verwittigd." (Belga)

Onze partners