'Citymarketing Brussel is amateuristisch'

25/11/08 om 13:36 - Bijgewerkt om 13:35

Bron: Knack

De citymarketeer van Brussel, André Vrydagh, geeft toe dat Brussel moeilijk te verkopen is. 'De eerste indrukken van bezoekers zijn niet altijd positief.'

De stad Brussel kampt met een hardnekkig imagoprobleem. Gevolg: het aantal buitenlandse overnachtingen is sinds 2003 slechts met 0,8 procent gestegen. Met vijf miljoen overnachtingen in 2007 zit Brussel onder de aantallen van steden als Stockholm en München.

'Het ontbreekt de politieke elite in Brussel aan een internationale cultuur.' Dat zegt Alain Deneef, voormalig topman bij Belgacom en de NMBS en lid van Aula Magna, een denktank die zich beraadt over de toekomst van Brussel. Hij noemt de politici 'provincialistisch'.

'Neem nu Charles Picqué. Hij is de minister-president van een gewest met een internationaal karakter maar hij spreekt geen Engels, net als het merendeel van de Brusselse regering. In een internationale stad waar Engels de tweede taal is, maken de politici zich nog druk om de strijd tussen de Nederlandstaligen en de Franstaligen. Ondertussen loopt men achter de feiten aan en komt deze stad niet van de grond op internationaal niveau.'

Ook Vlaams Parlementslid Sven Gatz (Open VLD) beklaagt zich over het professionele niveau van Brussel. 'Dat is niet hoog genoeg. Als andere steden rondom ons even hard en professioneel citymarketen, en wij op de grens van het amateurisme blijven, zie ik niet hoe wij overeind kunnen blijven.'

Als zakenstad doet Brussel het goed in de internationale lijstjes, maar op andere fronten scoort de hoofdstad matig tot slecht. In de gerenommeerde Anholt City Brands Index staat Brussel pas achttiende.

In maart riep de reiswebsite TripAdvisor Brussel nog uit tot de saaiste stad van Europa. De populaire reisgids Lonely Planet schrijft: 'Als één stad aanspraak zou kunnen maken op een gespleten persoonlijkheid, dan is het wel Brussel.'

De citymarketeer van Brussel, André Vrydagh, geeft toe dat Brussel moeilijk te verkopen is. 'De eerste indrukken van bezoekers zijn niet altijd positief.'

Een stad promoten wordt nog ingewikkelder als een citymarketeer zijn handen niet vrij heeft. 'Voor toerisme alleen al heb ik vier bazen binnen Brussel-stad en het gewest. Die bazen moeten er samen uitkomen. Dat maakt het vermarkten van een stad minder efficiënt.'

Ondertussen werken de verschillende toeristische instanties totaal langs elkaar heen. Brussel Internationaal-Toerisme en Congres (BITC) en Toerisme Vlaanderen hebben elk hun eigen ideeën over het te promoten imago van de stad.

De schade van het gebrek aan eenheid op toeristisch gebied is moeilijk te meten. Feit is dat het aantal toeristen dat naar Brussel komt nauwelijks toeneemt. Het aantal buitenlandse overnachtingen is sinds 2003 slechts met 0,8 procent gestegen. Met vijf miljoen overnachtingen in 2007 zit Brussel onder de aantallen van steden als Stockholm, Boedapest en München.

Lea Winkeler van Toerisme Vlaanderen bevestigt dat het potentieel in vergelijking met andere steden niet wordt bereikt. 'Dat heeft onder andere te maken met de concurrentie, maar ook aan het gebrek aan een samenhangend beeld. Het institutionele kluwen is daarbij een handicap.'

André Vrydagh is het daarmee eens. 'Met dit tweesporenbeleid is het niet mogelijk om één imago te creëren.'

Bram Peeters

Onze partners