CD&V: 'Tarieven verhogen is lachen met de klant'

23/02/15 om 16:01 - Bijgewerkt om 16:01

CD&V vindt het geen goed idee van de Nationale Bank om de tarieven voor elektronisch bankieren te verhogen: 'De banksector moet haar huiswerk maken en de kosten niet doorschuiven naar de klant.'

CD&V: 'Tarieven verhogen is lachen met de klant'

Regeringspartij CD&V vindt het geen goed idee om de tarieven voor elektronisch bankieren te verhogen. "Consumenten en bedrijven worden aangezet elektronisch te gaan bankieren. De banken varen wel bij deze informatisering. Maar er zijn ook goede maatschappelijke redenen voor: zowel de openbare veiligheid, de strijd tegen de fiscale en sociale fraude als het dichten van de digitale kloof winnen daarbij. Vervolgens de tarieven verhogen, is een beetje lachen met de klant", zegt CD&V-Kamerlid Roel Deseyn.

De Nationale Bank van België (NBB) berekende dat de kostenstructuur van de Belgische banksector tot de hoogste van Europa behoort en benadrukt de noodzaak tot aanpassing ervan. "De banksector moet haar huiswerk maken en de kosten niet doorschuiven naar de klant. Een selectieve lezing van rapport van de NBB mag niet gebruikt worden om de tarieven eventjes te verhogen", zegt Deseyn. "Dat de werkelijke kostprijs per dienst zou aangerekend worden, valt theoretisch wel te verdedigen. Maar dan zou over die kostprijs best transparant gecommuniceerd worden. Moesten daar dan tariefwijzigingen uit voortvloeien, zou er heel wat minder wantrouwen en veel meer begrip bij de klant zijn", zegt Deseyn nog. (Belga/WB)

Onze partners