CD&V’ster Helsen wil toptalenten in hun eerste werkjaren voor de klas krijgen

(Belga) Net afgestudeerde ‘high potentials’ overtuigen om hun eerste jaren op de arbeidsmarkt voor een klas vol kansarme jongeren door te brengen. Daar wil Vlaams CD&V-parlementslid Kathleen Helsen werk van maken. De mosterd haalde ze in Londen, waar het private initiatief ‘Teach First’ het vak van leerkracht met succes aantrekkelijk wist te maken voor topstudenten.

“Het Vlaamse onderwijs behoort tot de beste ter wereld, maar toch slagen we er niet in kinderen uit kansarme milieus te laten aansluiten”, moest Helsen vaststellen. Bovendien speelt de impact van de leerkracht in dat verband vaak een doorslaggevende rol, zo blijkt uit heel wat onderzoek. Het Vlaamse onderwijs blijkt echter niet in staat de echte toptalenten aan te trekken. ‘Teach First’ kan daar volgens Helsen verandering in brengen. De Britse organisatie gaat actief op zoek naar de topstudenten in het hoger onderwijs om hen te overtuigen hun eerste werkjaren aan de slag te gaan in “de meest kansarme scholen”. Al moeten ook zij nog een streng assessment doorlopen. Enkel wie daarin slaagt kan nadien op zomercursus om klaargestoomd te worden voor het leraarschap. Maar, toptalent of niet, het loon dat daar tegenover staat is dat van elke beginnende leerkracht. “Teach First is echter een echt kwaliteitsmerk geworden, een pluspunt op je CV”, verduidelijkt Helsen. “Bedrijven kunnen zeker zijn dat ze na het lesgeven meteen sterke mensen in huis halen, extra getraind in leiderschap.” En uiteraard profiteren ook de scholieren van het programma. “De leerlingen zetten grote stappen voorwaarts en de scholen presteerden opvallend beter”, onderstreept Helsen. Om in Vlaanderen hetzelfde effect te halen, gaat ze nu zelf op zoek naar steun bij bedrijven en universiteiten. Van de overheid verwacht ze in eerste instantie vooral dat enkele reglementaire drempels worden weggewerkt. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content