Campagneverbod tijdens sperperiode geldt niet online

10/08/12 om 07:19 - Bijgewerkt om 07:19

Tijdens de sperperiode mogen politici geen boodschappen meer verspreiden via radio, televisie of in de bioscoop. Maar over internet is wettelijk niets geregeld.

Campagneverbod tijdens sperperiode geldt niet online

© Belga

Drie maanden voor de verkiezingen start de sperperiode. Politici mogen dan geen boodschappen meer verspreiden via radio, televisie of in de bioscoop. Maar het Vlaamse kiesdecreet meldt niets over het internet. In principe mag elke partij dus advertentieruimte kopen op websites tot aan de lokale verkiezingen van 14 oktober. Dat schrijft De Standaard.

Bij federale verkiezingen is de regeling duidelijk. Betaalde politieke reclame mag nergens, dus ook niet op het net. Maar voor de lokale stembusgang is dat niet het geval. Een "vacuüm", zegt Vicky Boerjan, voorzitter van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen in West-Vlaanderen. "Wat televisie, radio en bioscoop betreft, volgt de Vlaamse logica de federale logica. Maar online, dat is een heel ander, onduidelijk verhaal."

Het kiesdecreet maakt immers geen gewag van het internet. "En zolang er geen klacht binnenkomt en de Raad zich dus ook niet uitspreekt, blijft de situatie voor iedereen hoogst onduidelijk", zegt Boerjan. Voor haar moet de overheid daarover duidelijkheid scheppen.

Sociale netwerksites

Het Agentschap van Binnenlands Bestuur kreeg al meerdere vragen over de lacune. "Het is niet aan het agentschap om de wet te interpreteren", luidt het behoedzaam bij een medewerker. "Dat is de taak van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. Het agentschap kan enkel vaststellen dat in het bevoegde decreet geen expliciet verbod is opgenomen - en dat als zodanig communiceren."

Bijkomend stelt zich de vraag hoe een campagneverbod toegepast zouden moeten worden als het over sociale netwerksites gaat. (Belga/SD)


Onze partners