Campagne om Europees Ecolabel ruimer bekend te maken

05/09/11 om 19:11 - Bijgewerkt om 19:11

(Belga) Om het Europese Ecolabel bij het grote publiek te promoten en de aandacht te vestigen op het brede gamma aan producten met het label, wordt een grootschalige communicatie- en promotiecampagne opgezet. Het initiatief komt van minister van Klimaat en Duurzame Ontwikkeling Paul Magnette (PS).

Campagne om Europees Ecolabel ruimer bekend te maken

Producten en diensten die een beperkte impact hebben op het milieu, maar toch hoogkwalitatief zijn, kunnen het het Europese Ecolabel dragen. Het label, de "Bloem", garandeert dat de volledige levenscyclus van het product duurzaam is. Omwille van de strenge eisen rond duurzaamheid en kwaliteit, wordt het label slechts aan twintig procent van de producten op de markt toegekend. Het Europese Ecolabel werd in 1992 gelanceerd en is ondertussen door alle EU-lidstaten erkend. Toch blijkt uit de Eurobarometer (2009) dat het label in België te weinig gekend is bij de consument. Momenteel hebben 26 productcategorieën het Europese Ecolabel, onder meer onderhoudsproducten, papierartikelen, tuinartikelen, bureaumateriaal, televisietoestellen of reizen. Alles samen gaat het om 650 producten op de Belgische markt. Tegen 2015 zouden veertig productcategorieën het label moeten dragen. Aan de promotiecampagne is een wedstrijd verbonden, waarbij 10.000 ecolabelproducten gewonnen kunnen worden. Na het correct beantwoorden van twee vragen op de website, krijgen spelers een plantje in een serre toegewezen. Afhankelijk van de kleur van de bloem die later ontluikt, wordt een prijs toegewezen. Een lijst met alle producten en informatie over het label is te vinden op www.ecolabel.be. (VIM)

Onze partners