Campagne Gaia tegen bont: bontsector verwijt Gaia desinformatie

03/10/11 om 19:42 - Bijgewerkt om 19:42

(Belga) Gaia schotelt de consument verkeerde informatie voor over de bontsector. Dat zeggen de Bontfederatie en Federatie voor Pelsdierhouderijen naar aanleiding van een nieuwe campagne van de dierenrechtenorganisatie.

De nieuwe campagne van Gaia werd opgebouwd rond één enkele filmposter waarop Van Damme te zien is met het kadaver van een gevilde nerts in de handen. "Zoals de Bontfederatie voorspelde in augustus, probeert de dierenrechtenorganisatie andermaal via de media het brede publiek te misleiden en te choqueren", luidt het in een reactie. "Ook roept het beeld vooroordelen op over de sector en het slachten van dieren die helemaal niet stroken met de realiteit." "Om de consument degelijk te informeren, ontwikkelde de bontsector het 'Origin Assured'-programma. Dat biedt de consument de zekerheid dat de pels in een kledingstuk die het OA-label draagt, afkomstig is van een land waar nationale en lokale wetgevingen en standaarden gelden voor de productie van bont. Door de introductie van het OA-label beschikt de consument over alle informatie over het aangekochte product. Daardoor kan de klant op een duidelijke, verantwoorde manier voor bont kiezen." "Alle 19 nertsenkwekerijen in België kweken nertsen volgens de door Europa opgelegde regels en normen en voldoen bijgevolg aan de criteria om het OA-label te dragen", klinkt het nog. (LOR)

Onze partners