Campagne Broederlijk Delen brengt 3,4 miljoen euro op

09/04/12 om 10:18 - Bijgewerkt om 10:18

(Belga) De campagne 'Laat ze hun plan trekken. Wij trekken mee' van Broederlijk Delen heeft naar schatting 3,4 miljoen euro opgebracht. Dat laat de organisatie maandag weten in een mededeling. De campagne liep van 22 februari tot en met 8 april en vroeg aandacht voor onrechtvaardige mijnbouw in Latijns-Amerika.

Grote mijnbedrijven tasten er uit winstbejag de gezondheid, de leefomgeving en het recht op inspraak van de lokale bevolking aan, zegt Broederlijk Delen. Onder meer Europees president Herman Van Rompuy en zanger Axl Peleman, die ambassadeur is van de organisatie, steunden de campagne. Broederlijk Delen lanceerde dit jaar voor de campagne ook 'Kilometers voor het Zuiden'. Zowat 28.000 deelnemers lieten zich sponsoren en legden samen 221.294 km af, vijf keer de wereld rond. "Ondanks de economische crisis hebben heel wat schenkers en vrijwilligers extra inspanningen geleverd. Daar zijn we heel dankbaar voor. Volgens de prognose zal de afgelopen campagne vermoedelijk 3,4 miljoen euro opleveren", zegt Lieve Herijgers, directeur van de ngo. (VOC)

Onze partners