BZN gaat op zoek naar echte rijkdom

26/01/11 om 15:38 - Bijgewerkt om 15:38

De succesvolle Nationale Waardenpeiling van de Bond zonder Naam krijgt in 2011 een vervolg met het Waardentraject 'Word echt rijk'.

BZN gaat op zoek naar echte rijkdom

De Bond zonder Naam (BZN) koos met het beursgebouw in Brussel een best gedurfde locatie voor de aftrap van haar Waardentraject 'Word echt rijk'. 'Dat is zeker niet toevallig', zegt Anniek Gavriilakis, beleidsmedewerker van BZN. 'Het is een duidelijk statement om in het hart van de economische wereld te stellen dat we naar eerlijkheid op zoek willen. We zullen er symbolisch onze 'BEL 10', de belangrijkste tien waarden, lanceren.'

Die top tien van wat mensen vandaag het allerbelangrijkste vinden in het leven, is het resultaat van de Nationale Waardenpeiling waar vorig jaar meer dan 10.000 mensen aan deelnamen. 'Die grote respons vroeg om een vervolg. We hebben nu een webplatform gecreëerd op www.wordechtrijk.be, dat op 18 januari van start ging.

Daar willen we ruimte maken voor dialoog over waarden. We hebben in onze Waardenpeiling bijvoorbeeld aan de deelnemers gevraagd wat voor hen onze samenleving van vandaag het meest typeert. Het vaakst gegeven antwoord was 'materialisme'. En als wij vroegen naar wat het belangrijkste zou moeten zijn in de ideale samenleving, is de topwaarde 'eerlijkheid'. Het is duidelijk dat daar spanning op zit: we komen stilaan tot de conclusie dat welvaart niet echt geluk oplevert, en dat we naar welzijn op zoek moeten. Dat zie je elke dag: mensen die zich afvragen wat nu eerlijke politici zijn, of wat nu eerlijke producten zijn.'

Op de site komen ook blogs van onder meer econoom Geert Noels (Econopolis) en senator Peter Van Rompuy (CD&V).

Het Waardentraject 'Word echt rijk' zal vijf jaar lopen, en elk jaar krijgt een andere waarde aandacht. In 2011 wordt 'eerlijkheid', de topwaarde van de peiling, het onderwerp van de mediacampagne. En daarmee heeft BZN best wel ambitie. 'Herman Van Rompuy, de voorzitter van de Europese Raad, woonde de lancering bij. Zijn steun is belangrijk, omdat onze campagne gemakkelijk vertaalbaar is naar andere landen', zegt Gavriilakis. 'Onder de noemer 'A soul for Europe' willen we zoeken naar de ziel van Europa. Want ook de EU mag meer zijn dan alleen een economisch blok.'

Thomas Verbeke

Lees meer over:

Onze partners