Bussen en trams rijden amper op tijd in de spits

© Belga

Minder dan een derde van de trams en bussen van De Lijn reed vorig jaar op tijd in de spitsuren. TreinTramBus pleit voor een betere doorstroming

Slechts 31,40 procent van de ritten kwam in 2011 op tijd aan (1 minuut te vroeg tot 2 minuten te laat). Als die vork wordt uitgebreid tot 2 minuten te vroeg tot 5 minuten te laat gaat het om 55,02 procent van de ritten.

Het aantal reizigers daalde vorig jaar bovendien tot 549 miljoen, tegenover 551 miljoen in 2010.

Dat blijkt bij de bespreking van de beheersovereenkomst van De Lijn in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement.

Filedruk
De stiptheid van De Lijn gaat jaar na jaar omlaag. In 2008 kwam nog 41,20 procent van de ritten op tijd (1 minuut te vroeg tot 2 te laat). In 2009 daalde dat tot 37,70 procent en in 2010 tot 35,48 procent.

In tegenstelling tot de NMBS krijgt De Lijn geen streefcijfers mee over de stiptheid in de beheersovereenkomst. “We hebben er zelf dan ook weinig invloed op”, zei directeur-generaal Roger Kesteloot, die wees op de grote filedruk in Vlaanderen.

Toch toonden verschillende parlementsleden zich hoogst ontevreden over de cijfers. “Dit is eigenlijk niet aanvaardbaar, ook al weet ik dat de stiptheid samenhangt met een gebrek aan busbanen en de vertramming die niet op schema zit”, zei Luckas Van Der Taelen van Groen. “Als De Lijn het reizigersaantal opnieuw wil laten groeien, is een stipte dienstverlening cruciaal”, vond ook Karin Brouwers (CD&V).

Aparte beddingen
TreinTramBus toont meer begrip voor de stiptheidscijfers van De Lijn dan voor het resultaat van de spoorwegen. “Aangezien De Lijn de weg moet delen met andere weggebruikers, spreekt het voor zich dat ze soms mee komen vast te zitten in het verkeer”, aldus de reizigersorganisatie. “Het enige mogelijke antwoord daarop is doorstroming via aparte beddingen.”

Woordvoerder Kees Smilde geeft toe dat dat een dure ingreep is. “Een andere, goedkopere, maatregel is een betere afregeling van de verkeerslichten.” (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content