Busbouwer Van Hool leverde al 30 brandstofcelbussen aan het buitenland

(Belga) Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt heeft al 30 brandstofcelbussen geleverd aan het buitenland. Dat heeft Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten donderdag gezegd in het Vlaams parlement in antwoord op een vraag van Matthias Diependaele (N-VA). Volgens Lieten is het ook de bedoeling dat De Lijn blijft inzetten op de brandstofceltechnologie.

N-VA-parlementslid Matthias Diependaele verwees naar het proefproject met een waterstofbus dat De Lijn in 2007 in samenwerking met Van Hool op poten zette. Volgens Diependaele was het lang wachten op de evaluatie van dat project en is het idee grotendeels “in de koelkast beland”. Volgens minister Lieten, in 2007 zelf nog topvrouw bij De Lijn, hebben de ervaringen met het proefproject er wel voor gezorgd dat Van Hool de technologie kon verbeteren. “Van Hool kon op basis van de rijervaringen in echte omstandigheden het dossier verbeteren en ermee naar andere markten gaan.” En dat heeft ook gewerkt, zo blijkt. “Van Hool heeft al meer dan 25 brandstofcelbussen kunnen leveren aan de VS. In april/mei 2012 worden ook de eerste 5 brandstofcelbussen aan Oslo in Noorwegen geleverd. Dat geeft aan dat de technologie matuur en betrouwbaar is”, aldus Lieten. Brandstofcelbussen hebben tegenover dieselbussen het voordeel dat ze geen schadelijk stoffen uitstoten. Het grote nadeel blijft dat ze de kostprijs vier keer hoger is. De grootste uitdaging is om de productiekost naar beneden te krijgen, met name door technologische verbeteringen. Volgens Lieten is het ook de bedoeling dat De Lijn blijft inzetten op de technologie. Volgens de sp.a-minister is De Lijn ook geselecteerd om deel te nemen aan een demonstratieprogramme met waterstofbussen dat gefinancierd wordt met Europese fondsen. “Het is dus niet zo dat De Lijn dit beleid zou afzweren. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (bevoegd voor De Lijn, nvdr) staat er trouwens ook achter”, aldus Lieten. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content