“Buitenlandse truckers vervalsen concurrentie op kosten van verkeersveiligheid”

(Belga) De slechte technische staat van de vrachtwagens van sommige buitenlandse (vooral dan Poolse en Litouwse) truckers zorgt, behalve voor onveilige situaties op de weg, ook voor een vorm van oneerlijke concurrentie, omdat de Belgische transporteur meer centen moet besteden aan de veiligheid van zijn materieel. Dat meldt mobiliteitsclub VAB woensdag na eigen controles op de technische staat van bijna 300 trekkers en opleggers op snelwegparkings in de regio Antwerpen. De mobiliteitsorganisatie gaat de resultaten overmaken aan bevoegd Vlaams minister Hilde Crevits.

VAB stelde vast dat de Duitse en Belgische vrachtwagens het best uitgerust zijn voor winterse weersomstandigheden. De Poolse en Litouwse vrachtwagens scoren het slechtst. Daarvan voldoet een op de tien gecontroleerde trucks niet eens aan de wettelijk verplichte minimumbandenprofieldiepte van 2 mm, en beschikt slechts een op de vijf vrachtwagencombinaties over een ABS-remsysteem. Bij gladde wegen wordt door specialisten 4 mm als minimale bandenprofieldiepte geacht. Belangrijk is ook dat de kwaliteit van de banden links en rechts gelijkwaardig is. Ook dit blijkt niet het geval te zijn, waardoor de vrachtwagen gemakkelijker zijn stabiliteit verliest bij een noodstop. “Duitsland is streng wat de bandenkwaliteit betreft, en dit verklaart dat drie op de vier Duitse vrachtwagens over banden beschikken met een minimumprofieldiepte van meer dan 4 mm”, aldus VAB. Maar de mobiliteitsclub geeft ook “een pluim aan de Belgische transporteurs, die inzake bandenkwaliteit niet moeten onderdoen voor de Duitsers”. Volgens VAB is de pakkans voor inbreuken op de technische staat van een voertuig veel te klein in België. “Voor Belgische vrachtwagens is het probleem veel kleiner omdat zij naar de periodieke keuring moeten gaan. Maar de technische staat van trucks uit Polen en Litouwen zou er allicht op vooruitgaan als de controlekans zou toenemen”, klinkt het. VAB hekelt dat de personeelsbezetting van de federale overheidsdienst Mobiliteit, die instaat voor gerichte technische controles op het vrachtverkeer, sinds 2008 afgenomen is met 40 procent. “Het gevolg is dat in 2012 nog slechts 6.887 technische controles uitgevoerd werden, hetgeen de pakkans tot een belachelijk lage 0,02 procent of 1 op de 5.000 vrachtwagens gereduceerd heeft.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content