Budgetmeterklanten vragen meer ophaalpunten

28/11/11 om 15:26 - Bijgewerkt om 15:26

(Belga) Mensen met een budgetmeter voor gas en/of elektriciteit zijn over het algemeen tevreden over dat systeem. Dat blijkt uit een enquête die de Provinciale Hogeschool Limburg uitvoerde bij enkele honderden gebruikers. Wel zijn er veel klachten over het gebrek aan oplaadpunten. Die bevinden zich vaak bij het OCMW en zijn dus 's avonds of in het weekend niet open.

Met een budgetmeter betaal je eerst voor de stroom of het gas dat je verbruikt. Daarvoor moet je de meter eerst opladen. Het systeem zorgt ervoor dat klanten met betaalmoeilijkheden geen al te grote schulden opbouwen en hun energieverbruik meer in het oog kunnen houden. Op vraag van het Vlaams Energieagentschap (VEA) en de Vlaamse energiewaakhond VREG hield de PHL een enquête over het systeem. De resultaten werden voorgesteld op een studiedag rond sociaal energiebeleid. De meeste gebruikers zijn tevreden, maar vinden dat er meer oplaadmogelijkheden moeten komen. Ook blijkt dat heel wat klanten niet alle mogelijkheden van de budgetmeter kennen. Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (sp.a) zei op de studiedag dat ze paal en perk wil stellen aan de "zwarte lijsten" van mensen met betaalproblemen die energieleveranciers zouden aanleggen. De VREG zal ook onderzoeken of de afbetalingsplannen die energieleveranciers toekennen aan mensen met betaalachterstand realistisch zijn. Uit statistieken blijkt immers dat 40 procent van die afbetalingsplannen niet wordt nageleefd. (KAV)

Onze partners