Buckingham Palace woedend op pulpblad Sun

09/03/16 om 15:58 - Bijgewerkt om 15:58

Bron: Belga

(Belga) Buckingham Palace heeft formeel klacht ingediend bij het toezichtsorgaan op de pers (IPSO) in verband met een artikel in de pulpkrant Sun. De démarche van de Windsors rond aan de koningin toegeschreven uitspraken in verband met de relaties tussen Groot-Brittannië en de Europese Unie is uitzonderlijk.

Buckingham Palace woedend op pulpblad Sun

Buckingham Palace woedend op pulpblad Sun © BELGA

De Sun had onder de, in vette letters op de voorpagina, kop, "Koningin steunt Brexit", geschreven dat de 89-jarige koniningin Elizabeth II in 2011 tegen de toenmalige vicepremier Nick Clegg had gezegd dat de Euopese Unie zich in een verkeerde richting ontwikkelde. Ook zou ze tegen een groep parlementsleden hebben gezegd "Europa niet te begrijpen". Dat is Buckingham Palace in het verkeerde keelgat geschoten. Eerst reageerde een woorvoerder met te zeggen dat het Britse staatshoofd "politiek neutraal blijft, zoals dit al 63 jaar is", eraan toevoegend "geen commentaar te willen geven op valse beweringen uit anonieme bronnen". Later luidde het dat het Hof een klacht heeft ingediend bij de Independent Press Standards Organisation. Clegg, tot in 2011 leider van de LibDems, bestempelde het bericht als "onzin" en zei dat het niet hoort dat tegenstanders van de EU de koningin in het debat betrekken. Op 23 juni beslissen de Britten bij referendum of ze al dan niet in de Europese Unie willen blijven. Wanneer de Britse koningin ervan wordt verdacht zich politiek te hebben uitgesproken in plaats van neutraal te blijven, leidt dit steeds tot grote krantenkoppen. Voorbije zomer beschouwden commentatoren een koninklijke toespraak in Berlijn als pro-Europees. (Belga)

Onze partners