Brusselse kiest nieuw metrotracé

(Belga) De Brusselse regering heeft donderdag het tracé gekozen voor de nieuwe metro Noord, de verlenging van de Brusselse metro richting Schaarbeek en Evere. Het wordt het traject “Schaarbeek dichtbevolkte wijk”, dat het kortste en goedkoopste van de drie mogelijkheden was. De kostprijs van het project bedraagt 570 miljoen euro. Tegen 2022 zou de metro klaar moeten zijn.

De uitbreiding van de metro richting Noord moet de groeiende vraag naar openbaar vervoer tussen het centrum van Brussel en het noorden van het gewest op te vangen. De Brusselse regering heeft donderdag uit drie mogelijkheden het traject ‘Schaarbeek dichtbevolkte wijk’ gekozen. Uit een studie blijkt dat het traject het grootste aantal passagiers kan vervoeren en het kortste is en daardoor ook het goedkoopste. Er komt nu overleg met de gemeenten Schaarbeek en Evere om het tracé in detail vast te leggen en om over de juiste inplanting van de stations te beslissen. Die moet zo gekozen worden dat er een optimale aansluiting is met de trein, tram en bus. Het eindpunt van de nieuwe lijn ligt nog niet vast. Het beginpunt is het Noordstation, waar de lijn zal aansluiten op de noord-zuidverbinding van de MIVB. Op die noord-zuidverbinding moet met de toekomstige dubbele tram- en metrotunnel onder het Grondwetplein ook een metro kunnen rijden. In 2018 zou de bouw van het traject moeten beginnen, zodat in 2022 de eerste metrostellen onder de straten en pleinen van Schaarbeek en Evere rijden. (COR 923 )

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content