Broederlijk Delen geeft aftrap nieuwe campagne "Geef Molly een kans... en stop de honger!"

12/02/13 om 13:50 - Bijgewerkt om 13:50

(Belga) Broederlijk Delen heeft de aftrap gegeven van de nieuwe campagne "Geef Molly een kans... en stop de honger! ". Molly Ebang is een 32-jarige moeder van zes kinderen. Zij staat symbool voor 13.000 boerenfamilies in Noord-Oeganda die regelmatig met honger moeten leven. Door de burgeroorlog werden mensen verjaagd van hun land en konden ze geen voedsel meer produceren.

Een op de zeven mensen, of 875 miljoen wereldbewoners, hebben honger. Tijdens de start van de nieuwe campagne plaatste de organisatie op het Brusselse Muntplein honderden lege borden in een cirkel, die zo één reusachtig leeg bord vormden. Er werden ook zakjes met koekjes uitgedeeld aan voorbijgangers. Een zakje op zeven is leeg, zodat mensen met een leeg zakje symbolisch verbonden zijn met mensen die honger hebben."We associëren honger vaak met beelden van vluchtelingenkampen, hongersnood en stervende kinderen", zegt Lieve Herijgers, directeur van Broederlijk Delen. "Maar in realiteit is amper 10 procent van de mensen die honger hebben het slachtoffer van rampen en conflicten."De overige 90 pct zijn mensen met een chronisch voedseltekort. Drie vierde van hen wonen op het platteland en zijn boeren. "Het gaat dus niet zozeer om een voedselprobleem, maar wel om een armoedeprobleem. De armoede verhindert veel boeren om te investeren in hun platteland", aldus Herijgers.Broederlijk Delen zoekt samen met zijn partnerorganisaties in Oeganda en twaalf andere landen naar oplossingen die honger op lange termijn bestrijden. (DLA)

Onze partners