Brochure helpt mensen met handicap in Plopsaland

(Belga) De pretparkengroep Plopsa zal vanaf zaterdag een brochure beschikbaar stellen aan de begeleiders van bezoekers met een handicap. In die brochure wordt duidelijk vastgesteld welke vaardigheden er nodig zijn om veilig van een attractie gebruik te kunnen maken. Volgens het pretpark wordt de toegankelijkheid van de attracties daarmee duidelijk verhoogd, maar volgens het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR) “is het glas halfvol”.

Mensen met een handicap werden vorig seizoen, om veiligheidsredenen, niet meer meer toegelaten op verschillende attracties van Plopsa. Dat leidde toen tot onthutste reacties en tal van klachten bij het CGKR. Overleg tussen het pretpark en CGKR leidde vorige zomer al tot een tussenoplossing, waarbij mensen met een handicap op eigen initiatief op een attractie mochten. Vanaf zaterdag zal het pretpark aan de bezoekers een brochure kunnen voorleggen, waarin wordt uitgelegd welke vaardigheden nodig zijn om veilig gebruik te kunnen maken van een attractie. “Op die manier zal iedereen alle informatie krijgen die nodig is om zelf over het risico te kunnen oordelen”, zegt Steve Van den Kerkhof, algemeen directeur van Plopsa Group. Daarnaast werd voorzien in een extra opleiding van het personeel om beter met het probleem om te kunnen gaan. “Plopsa heeft een reeks engagementen genomen”, erkent Jozef De Witte, directeur van het CGKR. “Maar laten we niet vergeten dat we nog altijd aan een inhaalbeweging bezig zijn, nadat vorig jaar beslist werd om mensen met een beperking niet langer op attracties toe te laten.” Voor het centrum blijft het uitgangspunt dat mensen met een handicap maximale toegang moeten krijgen tot alle attracties, indien nodig door enkele aanpassingen door te voeren. Het CGKR zegt dat het de situatie blijft opvolgen en dat het nog altijd bereid is tot verder overleg. (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content