Bpost in de clinch met Test-Aankoop

(Belga) Bpost is het niet eens met de resultaten van het onderzoek naar de dienstverlening bij zijn verkooppunten door consumentenorganisatie Test-Aankoop. “Wij laten externe, onafhankelijke organisaties geregeld onderzoeken uitvoeren en daaruit blijkt dat de dienstverlening systematisch verbeterde. Van 80 procent begin 2011, evolueerden we naar 95 procent vandaag”, zegt bpost-woordvoerder Piet Van Speybroeck.

Medewerkers van onafhankelijke organisaties worden ieder jaar op pad gestuurd om 5.000 transacties te laten uitvoeren in verkooppunten van bpost: 2.500 bij postkantoren en 2.500 bij PostPunten. Ze worden getest op een zestigtal criteria waaronder aangetekende zendingen, frankering en postzegels, stortingen en het afhalen van pakjes. “De zwakke resultaten in het Test-Aankooponderzoek zijn vooral het gevolg van twee heel specifieke elementen: het feit dat niet de goedkoopste pakjesformules werd aangeboden en het ontbreken van het bericht van ontvangst voor een internationale aangetekende zending”, zegt Van Speybroeck. “Wat het pakje betreft, biedt bpost inderdaad niet spontaan de goedkoopste formule aan, omdat daarin de levering slechts twee dagen later en niet de volgende dag voorzien is. Ook biedt ze geen volledige Track&Trace-opvolgingsmogelijkheid van het pakje. Aangezien de meeste klanten dit wel verwachten, bieden we spontaan een formule aan die amper 20 cent duurder is en een veel betere dienst inhoudt.” Wat de internationale aangetekende zending betreft, zal bpost er volgens Van Speybroeck over waken dat het afgiftebewijs overal beschikbaar zal zijn, ook al wordt daar zelden om gevraagd. (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content