Bourgeois steunt snoeien in zondagsaanbod De Lijn: ‘Aan lege bussen heb je niks’

Geert Bourgeois © Saskia Vanderstichelen

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) steunt de plannen van vervoersmaatschappij De Lijn om onder andere te snoeien in het zondagsaanbod. ‘We willen volle bussen, aan lege bussen heb je niks’, klinkt het.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) steunt de plannen van De Lijn om onder meer te snoeien in het zondagsaanbod. Volgens Bourgeois zal de vervoersmaatschappij twee derde van de besparingen realiseren door interne efficiëntiewinsten en één derde door te snijden in het aanbod. “De Lijn moet haar middelen zo efficiënt mogelijk gebruiken. Wij willen volle bussen. Aan lege bussen heb je niks”, zo antwoordde de minister-president in het Vlaams Parlement op een vraag van sp.SP.A-parlementslid Joris Vandenbroucke.

‘Meer betalen voor minder openbaar vervoer’

Het is al langer bekend dat De Lijn volgend jaar een inspanning van 34,8 miljoen euro moet leveren. Langs inkomstenzijde was eerder al beslist de tarieven aan te passen. Vandaag/woensdag keurde de raad van bestuur van De Lijn de begroting 2015 goed met daarin ook duidelijkheid over de maatregelen langs uitgavenzijde.

Zo zet de maatschappij bijvoorbeeld het mes in het zondagsaanbod, met name in de “laagbezette lijnen in de vroege en late uren”. Volgens SP.A-parlementslid Joris Vandenbroucke zal de Vlaming binnenkort “meer betalen voor minder openbaar vervoer”. Hij ziet niet in hoe de Vlaamse regering op die manier meer mensen naar het openbaar vervoer zal lokken. Integendeel. “Hiermee verleid je mensen niet om hun auto aan de kant te laten en voor de Vlamingen zonder auto is dit een regelrecht drama”, aldus Vandenbroucke.

‘Vraaggestuurd’

Minister Bourgeois, die antwoordde voor minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), vindt dat de raad van bestuur van De Lijn “zijn verantwoordelijkheid heeft genomen”. Hij wijst er daarbij op dat de helft van de totale inspanning die De Lijn moet leveren komt van de inkomstenzijde en de helft van de uitgavenzijde. Van de besparingen op de uitgaven zal er volgens Bourgeois twee derde komen van interne efficiëntiewinsten (zoals minder verbruik, minder consultancy en andere) en één derde van besparingen op het aanbod. Die ingrepen in het aanbod moeten er volgens Bourgeois voor zorgen dat het aanbod nog meer “vraaggestuurd” wordt.

N-VA-parlementslid Annick De Ridder is het niet eens met de analyse van SP.A dat de gebruikers meer zullen moeten betalen voor minder openbaar vervoer. “We zullen een realistische prijs betalen voor een ander en beter openbaar vervoer”, klonk het. Uit CD&V-hoek is er tevredenheid dat er vooral bespaard wordt op de interne werking en dat er geen ontslagen zullen vallen, maar de partij vraagt wel om waakzaam te blijven over de bereikbaarheid van het platteland. (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content