Bond Beter Leefmilieu blij met terugval dieselverkoop

(Belga) Bond Beter Leefmilieu (BBL) reageert verheugd op het nieuws in de Coreliokranten dinsdag dat het aandeel dieselauto’s bij de nieuw verkochte wagens terugvalt. Dat zegt BBL-beleidsmedewerker Mathias Bienstman. De milieubeweging wil dat de overheid de vergroening van het wagenpark nog meer stimuleert door de accijnzen voor diesel en benzine op gelijke hoogte te brengen.

“Dieselwagens stoten op papier drie keer meer stikstofoxiden uit dan benzinewagens, maar in realiteit ligt de uitstoot tot vijf keer hoger”, stelt Mathias Bienstman van BBL. “Vlaanderen haalt door het hoge aandeel van diesels in het (vracht)wagenpark de Europese normen voor luchtkwaliteit niet. Heel wat kinderen, ouderen en mensen met problemen aan de luchtwegen ondervinden dagelijks de schadelijke gevolgen van de verdieseling van ons wagenpark.” Bond Beter Leefmilieu pleit al langer voor de sturing via prijssignalen. Nu blijkt dat fiscale ingrepen de automarkt effectief in beweging zetten. De “ecopremie” die de verkoop van kleine dieselwagens bevorderde, is volgens BBL terecht afgeschaft. De vernieuwde, Vlaamse “Belasting op In Verkeerstelling” (BIV) stuurt in de richting van relatief milieuvriendelijkere wagens. Tenslotte komen de diesel- en benzineprijs aan de pomp dichter bij elkaar. “De daling van de dieselverkoop bewijst dat de overheid slim kan sturen met fiscale instrumenten”, zegt Mathias Bienstman. “Ze kan de vergroening op de automarkt nog vergroten door de accijnzen op diesel op gelijke hoogte te brengen met die van benzine. Ook zou de verkeersbelasting niet langer op basis van de wagenklasse maar wel op basis van de afgelegde kilometers en de bijbehorende vervuiling moeten worden berekend.” (PHILIPPE HUGUEN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content