"Blij met duidelijkheid over onderwijshervorming, maar vragen bij concrete invulling"

28/05/16 om 14:30 - Bijgewerkt om 14:30

Bron: Belga

(Belga) "We zijn blij dat er eindelijk duidelijkheid is gekomen over de onderwijshervorming. Een aantal zaken, zoals het verbeteren van de overgang van basis- naar middelbaar onderwijs, zijn goede maatregelen, maar er zijn ook enkele maatregelen waar we vragen bij hebben, zoals de hergroepering van de studiedomeinen." Dat zegt Raymonda Verdyck, de afgevaardigd bestuurder van GO!, het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, in een reactie op de persconferentie van de Vlaamse regering waarop die aangaf welke richting ze uit wil met de langverwachte onderwijshervorming.

"Positief is dat we eindelijk duidelijkheid hebben gekregen", zegt Verdyck. "We zijn blij met de incentives die gegeven worden om zo jong mogelijk aan de schoolloopbaan te beginnen. Ook het vergemakkelijken van de overgang van lager naar middelbaar onderwijs is een goede zaak." Wat de hervormingen in het secundair onderwijs betreft, heeft de koepel van het gemeenschapsonderwijs toch enkele bekommernissen. "Vooral met de vrijblijvendheid hebben we het moeilijk", zegt Verdyck. "Ze laten de scholen de keuze, maar dat zal het alvast voor de ouders moeilijk maken om te weten in welke school hun kind zal terechtkomen. Als we willen komaf maken met een negatief effect in het onderwijs zoals het watervaleffect, en als we het maken van de studiekeuze willen verbeteren, dan gebeurt dat toch best voor iedereen op dezelfde manier?" Verdyck vindt het ook goed dat de scholieren in het middelbaar bewuster hun keuze zullen maken op basis van waar ze goed in zijn en waar ze interesse voor hebben. "We vinden niet dat er moet gesproken worden in termen van sterktes of zwaktes. Alle richtingen moeten gelijk behandeld worden." Wel heeft de topvrouw van het GO! het er moeilijk mee dat het aantal studiedomeinen op acht is gehouden in plaats van de initiële vijf. "Dat levert organisatorische problemen op en ik begrijp ook niet goed waarom er per se vastgehouden wordt aan het blijven aanbieden van Latijn-Grieks en Latijn-Wetenschappen in elke school. Dat staat haaks op de bedoelingen die vooropstonden bij deze onderwijshervorming." (Belga)

Onze partners