BIVV mildert campagne met valse doodsberichten

22/11/11 om 08:22 - Bijgewerkt om 08:22

(Belga) Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) past zijn confronterende campagne om jonge chauffeurs te sensibiliseren aan. Dat bericht Het Nieuwsblad maandag.

Er kwam felle kritiek op de Facebook-applicatie van het BIVV, waarmee iemand een vals krantenartikel kan aanmaken over een vriend van wie men vindt dat hij gevaarlijk en roekeloos rijdt. Volgens dat artikel is de persoon in kwestie dan gestorven in een verkeersongeval. Het artikel lijkt echt, en ook alle persoonsgegevens kloppen, zodat de tekst hard kon aankomen. De applicatie wordt daarom aangepast. Wie nu een melding krijgt dat er een krantenartikel is verschenen, krijgt er duidelijk de boodschap bij dat het bewuste artikel niet echt is. "Het voorval beschreven in het artikel is niet echt gebeurd en werd enkel gecreëerd in het kader van een sensibilisatiecampagne tegen verkeersongevallen", zo luidt de tekst. En nog: "Dit bericht, inclusief eventuele bijlagen, is uitsluitend bestemd voor de persoon die in het artikel vermeld wordt". (VIM)

Onze partners