BIV-hervorming onder vuur in Vlaams Parlement

(Belga) De hervorming van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) die de regering vanaf 1 maart wil invoeren, is woensdag in het Vlaams Parlement zwaar op de korrel genomen door mobiliteitsclub VAB en milieuorganisatie Bond Beter Leefmilieu. Ook sectororganisatie Febiac toonde zich “een koele minnaar” van de voorliggende hervorming.

De Vlaamse regering wil de BIV vergroenen en wil de belasting daarom voortaan berekenen op basis van de Euronorm (luchtkwaliteit) en de CO2-uitstoot van een wagen. Maar na eerdere kritische geluiden van VUB-professor Joeri Van Mierlo en het VITO, kreeg de geplande BIV-hervorming woensdag in het Vlaams Parlement ook forse tegenwind van VAB en BBL. Volgens VAB zullen de doorsnee-gezinnen en het milieu opdraaien voor de hervorming. Zo blijkt uit een VAB-simulatie dat de BIV voor goedkopere gezinswagens stijgt, terwijl ze daalt voor veel luxewagens. Daarnaast wordt de BIV vaak voordeliger voor dieselwagens dan voor vergelijkbare benzinewagens. En een verdere verdieseling van het wagenpark zou een nefast effect hebben op de luchtkwaliteit. Die laatste kritiek was ook te horen bij de Bond Beter Leefmilieu. Zo ligt de reële NOx-uitstoot van dieselwagens bijvoorbeeld een pak hoger dan de norm die gebruikt wordt in de berekening. Daarom pleit de BBL voor een correctie (verhoging) voor dieselwagens. Febiac, de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie, staat ook niet te springen voor de voorgestelde hervorming. Ze pleit ervoor om de eenmalige BIV af te schaffen en te integreren in de jaarlijkse verkeersbelasting die de vergroening van het wagenpark moet stimuleren. (DRM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content